hoe naar skischool met kinderen (Chatel)

• Peet

Hallo,

In de voorjaarsvakantie gaan wij met de hele familie naar Chatel, een week skieen. Hardstikke leuk, maar ik loop wel tegen een paar dingen aan: Er zijn 6 kinderen bij, die op 3 verschillende lokaties moeten zijn: 2 naar de Piou-piou-club (3 en 5 jaar) in het dorp, 2 naar skiles in Pre-la-Joux (5 en 6 jaar) en 2 (9 en 11 jaar) ook naar Pre-la-Joux voor snowboardles.

Nu zijn we met 7 volwassenen, maar het moet toch even georganiseerd worden….

Ik begrijp van de ESF dat het met de navette 20 tot 25 minuten duurt van Petit Chatel naar Pre-du-Joux. Daar komt nog t lopen van en naar de navette bij (geen idee hoe lang) en de leeftijd (=vermoeidheid).

Mijn man gaat er vanuit dat de kinderen (allen) op hun skischoenen dat doen (dus vanuit het huis naar de skischool en ook terug). Ik dacht dat zoiets in je moonboots zou gaan. Wat is jullie ervaring?

Daarnaast: kent iemand dit gebied? Is het met de auto ook -goed- te doen, die afstand? Want dat geeft een stuk rust in de organisatie en je kunt natuurlijk meenemen wat je wilt.

En dan nog een vraagje: zelf heb ik bijelkaar ruim een week skiervaring en ben zeker geen held. Een week skiles is geen optie, maar wat nu? Gewoon wat prutsen of 2 keer een uur privéles nemen? En waar dan lessen, bij de ESF (erg duur) of een andere school uitkiezen.

Ik hoor het heel graag, ook als je wat anders weet over dit gebied!

groeten,

Peet

• JW

Wat dat lopen betreft: als het geen idiott grote afstanden betreft zou ik dat beslist in de skischoenen doen. Lekkere warming up, gegrandeerd warme voeten, en bovendien wordt je op die manier wat handiger in die schoenen. (Zelf heb ik hoge stijve skischoenen, waar ik al heel wat km's op gelopen heb. Alles went..).

Een week ski-ervaring is nog gewoon niks. Om er echt van te kunnen genieten en een heel klein beeje een held te worden is gewoon veel meer les nodig. Twee keer een uur les na een jaar niet skiën ie wel heel erg weinig.

Als meer te duur is zou ik dan toch maar een aantal halve dagen in een klasje gaan. Nu investeren om jaren te genieten ! Het alternatief is om veroordeeld te worden tot altijd speuren naar gemakkelijke blauwe pistes, en die kunnen al veel te moeilijk zijn. Zonde.

• bBagheera

qua skilessen: ligt er aan wat je wilt. Als je het belangrijk vindt om beter te worden, zou ik toch een dag of 3 aansluiten bij een skiklasje. Als je iemand bent van het ‘aanrommelen op de piste’, zou ik eerder hier in NL 1x gaan skien op een indoor baan en verder niets.

• Janneke

Hoi Peet,

Er is een prima skibusverbinding van Petit Chatel naar Chatel en vandaar door naar Pre-la-Joux (ik weet het niet 100% zeker, maar vlg. mij moet je in Chatel dan wel van de ene bus overstappen op de andere). Zelf heb ik regelmatig in Chatel de skibus naar Pre-la-Joux genomen, dat duurt maar een paar minuten. En die bus rijdt zo'n beetje elke 10-15 minuten.

Als het vanaf jullie acco naar de skibushalte niet al te ver is, zou ik de kinderen gewoon op hun skischoenen laten lopen. De afstand vanaf de eindhalte naar de piste/skischool is niet noemenswaardig.

Als alternatief zou je eens kunnen informeren of er bij Pre-la-Joux skilockers zijn, waar je dan evt. de skischoenen en ski's kunt opbergen, dan kunnen de kinderen ‘s ochtends hun snowboots aantrekken. Maar als dat geen verwarmde skilockers zijn, denk er dan aan dat de skischoenen koud zullen zijn, geen pretje! Ik ben ooit zo dom geweest om per ongeluk mijn skischoenen ’s nachts in de auto te laten, toen ik die de volgende dag wou aantrekken, waren ze ijs- en ijskoud (het had die nacht -20 gevroren).

Wij hebben ook regelmatig vanaf Morgins de auto genomen naar Pre-la-Joux. Ook dat is geen mega afstand (kwartiertje rijden) en goed te doen. Dus dat zal vanaf Petit Chatel ook wel goed te doen zijn. Ik ken de ligging van Petit Chatel niet precies, maar de weg vanaf Chatel naar Pre-la-Joux loopt door het dal en is vlak.

Wat jezelf betreft, ik zou zeker skilessen nemen. Eén week skiervaring is niets… gewoon lekker skiles nemen (privé of in een groepje) en zorgen dat je de techniek onder de knie krijgt en geen angst meer hebt. Dan wordt het skiën zo veel leuker, en ben je niet alleen maar gebonden aan de blauwe pistes. Ik heb in dit gebied zelf nooit les gehad, ken de skischolen en hun prijzen niet. Maar kijk eens op de website van Chatel, daar vind je info over de skischolen.

www.chatel.com/www-tableau4-690-HIVER-UK.html

De beginners onder jullie hebben waarschijnlijk genoeg aan een kleine skipas, de gevorderde skiërs kunnen beter een grote skipas nemen en zo leuke tochtjes maken. Een erg leuke lunchstek is het zgn. geitendorp (village de chevre), bij Les Lindarets. Ongeveer een 100-200 mtr vanaf de gondel. Boven aan de gondel neem je een soort van pad/weg, een heel klein stukje klunen (als je niet genoeg vaart hebt) en dan ski je een bocht om en opeens kom je in een soort van klein straatje waar een tiental leuke restaurantjes liggen. Onverwacht en uniek, zo boven op de berg. Veel gezelliger dan het grote pisterestaurant bovenaan bij Les Lindarets.

Veel plezier!

• JW

“..Ik ben ooit zo dom geweest om per ongeluk mijn skischoenen 's nachts in de auto te laten, toen ik die de volgende dag wou aantrekken, waren ze ijs- en ijskoud (het had die nacht -20 gevroren)….”

Heel herkenbaar ! Onze eerste skivakantie (Maria Alm 1979), het vroor elke nacht ruim 20 graden, en wij wisten helemaal van niks. Na de skiles gingen ski's en schoenen in de Fordbus, tot de volgende ochtend. En elke morgen weer gigantisch worstelen om die keiharde ijsklompen aan je voeten te krijgen :) We dachten dat dat normaal was…

En inderdaad, een depot met verwarmde skilockers is ideaal !

• Janneke

Ja, vreselijk, die fout maak ik nóóit weer! Ik trok mijn schoenen aan, ijskoud natuurlijk maar dacht ach… maar na 50 meter lopen stond ik onderaan de trap naar de gondel en deden mijn voeten echt vreselijk pijn. Dus terug naar de auto, de blazers op zijn hardst en heetst gezet en eerst mijn voeten en schoenen opwarmen… dom dom dom.

Peet, als er geen depot is met verwarmde skilockers (bij de lift of bij je acco), ALTIJD je skischoenen mee naar huis en naar binnen nemen, en bijv. voor de verwarming zetten!

• Peet

Hallo,

Bedankt voor je reaktie. Wat de afstanden betreft van het chalet naar de bus etc.; geen idee. In Chatel zijn we nog nooit geweest. maar dan indredaad maar op de skischoenen. Het lijkt me gewoon heel vermoeiend voor kinderen (3, 5, 5, 6, 9 en 11 jaar), zeker om daarna nog ski-/snowboardles te krijgen. Maar gewoon proberen, werkt t niet bedenken we wel wat anders.

Wat mijn eigen skikunsten betreft :-). Een jaar niet geskied.. nee, de laatste keer was 3 jaar geleden. Beter gezegd: in 96, 97 en 98 elk jaar een week (Les Muinieres, Les Houches en Tignes) en 3 jaar geleden een week in Saint Martin. En al die keren geen les in een groep maar bij elkaar 5 uur privéles. Toch kom ik heel prima (en veilig) blauw en als t nodig is ook rood af. Maar dat komt ws. doordat ik regelmatig met manlief samen skiede. Die skiet vanaf zn 4e (en dan 3 weken per jaar, in de skiselectie enzo). Mijn broer en zus skieen ook gewoon heel goed en schoonzus is ook behoorlijk ervaren.

BIj een groepje aansluiten gaat niet omdat er alleen in de ochtend les is en de kinderen allemaal 's middags gaan (op verschillende lokaties dus we hebben zelfs een schema om alles rond te krijgen…).

Maar ik ga nog wel even verder zoeken naar een andere skischool in Chatel, mogelijk dat die wel in de middagen lessen biedt. Want juist om er door de jaren heen meer ontspanning en plezier aan te beleven wil ik het beter leren.

Nogmaals bedankt voor je reaktie,

groeten,

Peet

• Peet

Hallo,

Ook jij bedankt voor je bericht. Zoals ik net aan JW schreef; is het praktisch helaas niet haalbaar om een week in een klasje te gaan. Maar begrijp ik goed dat je bedoelt dat ik gewoon niet elke les kom? Dat zou inderdaad ook een idee zijn, hoewel ik dan de hele groep misschien wel vertraag…. Ik denk er nog even over.

Ik zag net dat er bij een andere skischool een stuk prettigere tarieven voor priveles gehanteerd worden (vergeleken met de ESF). Dus ga ik maar even uitzoeken in hoeverre dat qua tijd en organisatie kan.

Bedankt voor je reaktie.

groeten,

Peet

• Peet

Hallo Janneke,

Bedankt voor je uitgebreide reaktie! Heel fijn en ik heb het stukje over het geitendorp gelijk doorgemaild aan m'n man, die leek het wel wat.

De website van de VV van Chatel heb ik al uitgebreid doorgespit, en zonet heb ik nog 2 andere skischolen gemaild (de familie is erg gehecht aan de ESF, dus richt zich daarop). Ben benieuwd wat daar uitkomt. En wat zou dat handig zijn, als er van die skilockers zijn, kun je aan het eind van de dag gewoon daar de boel achterlaten. Maar inderdaad…verwarmd. Ik heb toch al snel koude voeten (maar heb net ergens gelezen dat dat ws. komt door het te strak zetten van de skischoenen, dus daar ook maar beter opletten).

Nogmaals heel erg bedankt voor je hulpvolle informatie!

vriendelijke groeten,

Peet

• bBagheera

Je kunt idd toch gewoon bijvoorbeeld 2 of 3 dagen een klasje boeken. Betaal je wel per les ietsje meer waarschijnlijk.

In Grachen kon dat igg wel, gewoon proberen met een mailtje of dat kan.