op zoek naar damesski's

• Cindy

Ik ben op zoek naar lekkere damesski's. Ben niet zo'n geweldigde skiër en ga niet off-piste. Wie heeft goede suggesties? Kan natuurlijk alles zelf gaan uitzoeken, maar met zoveel experts hier!

Groetjes Cindy

• Simon

Er hangt hier nog wel iemand rond met nieuwe Head Cool One's in de aanbieding. Ook zijn daar nog een paar blizzard's beschikbaar voor een goed bod.

Was Loes er ondertussen al aan uit?

• tante betje

Een damesski is niet automatisch de beste keus omdat je toevallig een dame bent. Het zijn ski's die bij een bepaalde lengte wat minder stijf zijn en wat minder kracht kosten, omdat dames i.h.a. lichter en minder krachtig zijn dan heren. Als je geen tengere bouw en een goede kracht en conditie hebt, dan kun je ook goed af zijn met een algemene ski in het allround segment om daarmee je techniek verder op te bouwen. Een damesski heeft dan misschien te weinig body voor je.

Zelf ben ik wel overgestapt naar een damesski. De ski's die ik had deden het prima, maar ik vond ze teveel energie kosten omdat ik echt elke bocht bewust moest INzetten (met meer kracht dan ontspanning). Een zwaarder en krachtiger (en misschien technisch beter ;-)) iemand had daar geen last van gehad. De ski's die ik nu heb skiën lichter en dat vind ik prettig. Het levert wel wat in qua stabiliteit, maar toch vind ik het alles bijelkaar beter zo.

Dus: welke ski's heb je nu en wat bevalt je daar niet aan? Wat wil je vinden in andere ski's?

• Loes

Loes was/is eruit ;-)

• QmaartenQ

Lengte, gewicht en bepaalde voorkeur voor type carve bochten (kort, lang) zouden wel helpen om je op weg te helpen….

• Cindy

Ik heb nu Völkl ski's. Ik had hiervoor Salomon ski's. Wel al carvers, maar ze klapperden echt heel erg. Mijn vriend ging snowboarden en toen heb ik die van hem geprobeerd, waren al een stuk beter! Maar lees zo veel over dat damesski's gemakkelijker zijn met bochtjes draaien en dat lijkt me wel wat!

Heb geen geweldige techniek, maar probeer toch wel wat korte bochtjes te maken en niet heel de piste te gebruiken!

Ben 1.75 lang en weeg 78 kg.

• DooV

Er zal wel iemand 1080 Foils aanbevelen. Want dat schijnt echt DE ski te zijn.

• tante betje

“maar ze klapperden echt heel erg. Mijn vriend ging snowboarden en toen heb ik die van hem geprobeerd, waren al een stuk beter! ” en 1.75 en 78 kg. Waarom wil je dan damesski's?

• skiester

Idd geen damesskies nemen. Als je het echt niet weet, ga eens testen. En wat ik altijd zeg: probeer skies uit die iets breder onder de voet zijn (75mm) maar wel een flinke side cut hebben. Draaien makkelijk. En dan niet de slapste versie nemen.

• QmaartenQ

Misschien is het eerder een techniek kwestie, klapperende ski's zouden kunnen wijzen op teveel rücklage, teveel achterop raken dus. Ik vermoed dat als je leert om het centrum van je lichaamsgewicht meer naar voren te verplaatsen en druk te blijven uitoefenen met je schenen in je schoenen, dat je dan al veel gewonnen hebt. (heb je zelf het idee dat je teveel achterover hangt?)

Les (privé) nemen is dan zeker aan te bevelen. Zolang je techniek niet op orde is helemaal en heeft het meer zin om je daar op te focussen dan om het aan te ski te wijten.

Aan de andere kant kan het je helpen om de meest geschikte ski te zoeken om daarmee verder te groeien. Qua techniek zit je echter nog in het “middensegment” en zou je misschien beter nog geen nieuwe kopen, maar huren en uitproberen en les nemen..

Qua lengte en gewicht kun je net zo goed unisex ski's nemen.