Ski-broek wassen - risico's ?

• Chris (die andere)

Tot nu toe kon ik volstaan met het luchten van mijn skibroek en jack na thuiskomst.

Maar nu is mijn skibroek toch echt toe aan een wasbeurt met name als gevolg van bier/drank vlekken door de apres-ski.

Mijn Luhta broek van polyamide (nylon) kan volgens voorschriften worden gewassen op 30 graden in de machine.

Ik ben er toch een beetje huiverig voor, ben bang dat het een votje wordt.

Hoe zijn jullie ervaringen ?

• corrie

Wassen met een speciaal wasmiddel voor skikleding (bij de sportzaak verkrijgbaar), gewoon op 30 graden, gebeurt er niets mee. Ik was ze elk jaar en ze worden er echt niet slechter van. Wel spuit ik ze na afloop nog in met een spuitbus zodat ze waterdicht blijven (misschien zijn ze dat zonder ook wel, maar dat risico neem ik niet). Daarvoor gebruik ik een spuitbus met knaloranje dop, gekocht bij Perry (weet de naam even niet). Is goed spul

• skiester

ik doe altijd met gewoon wasmiddel om schoon te krijgen, NIET drogen, en daarna nog een keer met dat Haldol (of zoiets) spul, blauw flesje. Dit koop je bij de drogist en maakt kleding waterafstotend.

• Janneke

Ik doe ook altijd gewoon wasmiddel op 30 graden, en daarna NIET in de droogtrommel, maar gewoon op het wasrek.

Er schijnt ook speciaal spul te zijn dat je tijdens de was er al in kan gooien… weet niet hoe het heet, maar vraag maar eens bij de drogist of sportzaak. En na het drogen ergens mee inspuiten kan dan evt. ook nog.

Dus wassen op 30 graden: geen probleem!

• rudiratlos

en geen wasverzachter gebruiken.

• Sneeuwgek

Ik was het inderdaad ook op 30gr fijnwas, met speciaal wasmiddel (groene fles) voor ski kleding en daarna impregneer ik het met een goedje in de wasmachine(paarse fles), ik koop het altijd bij de Intersport.

Wel knap dat je het altijd alleen gered hebt met luchten, dat lukt mij niet ;-)

Succes

• Lampie

Ik denk dat je Harmisol bedoeld –> prima spul.

• Bert

Om schoon te maken:

Gewoon wassen in de wasmachine maar gebruik GEEN gewoon wasmiddel. Dit verstopt namelijk het membraan van Gore-tex (en vergelijkbare stoffen)

Gebruik speciaal wasmiddel. Verkrijgbaar bij elke buitensport zaak Daarna drogen op lage stand in de droger.

Waterafstotend maken:

Indien nodig want dit ligt aan het materiaal van je skibroek.

Gewoon met Harmisol.

Zo doe ik, nou ja mijn vrouw, het elk jaar. En tot op heden geen centje pijn.

Gr

Bert

• corrie

Harmisol voor in de wasmachine één keer gebruikt. Erg slecht bevallen. De hele wintersport rondgelopen met een jas en broek die aan de binnenkant plakkerig waren, ondanks herhaaldelijk uitspoelen. Dat gebruik ik dus nooit weer.

Harmisol in een spuitbus om na het wassen in te spuiten is wel goed spul.

En inderdaad, geen wasverzachter en geen droger.

• Lisa*

Ik was het op 30 graden met Nikwax Tech Wash, te koop bij Intersport, Perry e.d. Het is een speciaal middel voor dit soort kleding. Skibroeken en -jassen altijd hierin gewassen en gaat prima. Droger heb ik niet, dus gewoon aan een hanger werkt ook goed.