route risoul vanaf Lyon

• corrie

Over anderhalve week vertrekken we voor een weekje naar Risoul. Heeft iemand suggesties voor de beste route vanaf Lyon.

Kunnen we beter via Grenoble rijden en dan de N-weg (weet het nummer zo niet) naar Briancon pakken of rijdt het sneller via Chambery en de Frejustunnel (dus klein stukje Italie)?

In het laatste geval heb je wat meer snelweg, maar je rijdt wel verder om en moet via Chambery.

Iemand ervaring met beide routes?

• roel

langs de frejus tunnel is de snelste mannier. 300 km /3u45

Via de lautaret (2058 m) is het maar 260 km en 15 min langer rijden in theorie!

Ik denk dat je op een normale winterdag toch 4u30 op het eerste trajekt rijd en 5u op het andere.

• Piepo

De frejustunnel kost wel iets… geen idee hoeveel, maar touringcars rijden er niet over als ze naar Serre Chevalier gaan en de col de lautaret is dicht… nee, die rijden dan een enorm stuk om….!

maar goed, met een auto kan dat wel eens heeeel erg anders zijn!

• corrie

Ik kijk wel even na hoeveel de frejustunnel kost voor een auto.

De col de lautaret is dat zeg maar de verbinding tussen Grenoble en Briancon?

Maar Roel, je bent niet erg optimistisch over de tijd die het kost van Lyon-Risoul. Als google maps 3 uur, 3 kwartier aangeeft, dan is mijn ervaring dat dat toch wel aardig klopt en dat je dan niet een uur extra kwijt bent.

• corrie

Hmm, frejustunnel kost 32 euro enkele reis en een retour (39 euro) is maar 7 dagen geldig, dat redden we natuurlijk net niet met zaterdag heen en zaterdag terug.

Dan komt er toch wel een flink bedrag bij, dus ik denk dat we toch maar voor de route via Grenoble gaan.

Is de Col du Lautaret vaak afgesloten 's winters en waar kan ik dat nakijken?

• Joep

Als de Lauteret dicht is, staat dat ruim vantevoren (bij Grenoble) aangegeven, zodat je nog kunt kiezen om vanaf Grenoble de zogenaamde Route Napoleon (N85) de te nemen richting Gap en vanaf daar via de N94 verder naar Risoul. Die route is volgens Google Maps sowiezo maar 5 minuten langer dan over Briancon. Wel ook behoorlijk wat bochtenwerk maar minder hoog.

• Pino zewanenoonlie

Als je door de Frejus tunnel gaat moet je ook nog eens de Col de Montgenevre pakken. En die rijdt niet lekker door,

• Piepo

Er is een nummer dat je kan bellen onderweg en dan ook kan luisteren of de col open is! Let op: bij veranderende weersomstandigheden kan het zomaar zijn dat de col opeens dicht is!

• Piepo

alstu: +33 492 24 44 44

Piepo

• roel

De Col du Lautaret is wel open tijdens de winter en wordt alleen bij hevige sneeuwval enkele dagen gesloten. Net als de Julierpass bij St moriz is de Col du Lautaret een belangrijke verbindingspas die zo goed mogelijk wordt geruimd. Op de (winter)site van Serre-Chevalier raden ze deze route zelfs aan als je van Grenoble/Lyon komt! Evenals op de site van Risoul…

http://www.serre-chevalier.nl/bereikbaarheid.php

http://www.risoul.com/hiver/accesAcc1.asp?vrmode=html&vrlg=1&gm=8

Info over de geopende passen in de streek:

http://www.cg05.fr/527-etatadesacilsaetaacc-saauxasitesad-altitude.htm

PS Het is winter en dan rij je langer over een bergweg dan in de zomer:

* Men gaat niet zo snel vb een vrachtwagen voorbijsteken.

* De wegen zijn boven de 1500 m dikwijs met sneeuw of/en ijs bedekt.

Dan rij je op een recht stuk ook geen 70/90 maar 50!

Dus 3 kwartier langer via Frejus en 1u langer via Lautaret