Grootste skilift van de wereld

• Fre

Weet er iemand toevallig waar je de grootste skilift van de wereld kan terugvinden?

De grootste die ik al Googlend gevonden heb is de “Vanoise Express” die 400 personen kan meenemen!

Zouden er nog grotere zijn, of andere liften die in de buurt van de Vanoise Express komen?

• Oscar

Hoi Fre,

het is maar wat je “grootste” noemt.

Aan de kabels van Nien's favoriete lift :) hangen de grootste gondels, dat klopt.

Sulden am Ortler durft het aan de Vanoise Express met 440 personen te overbieden, alleen kan ik uit de bronnen niet opmaken hoe je die 440 personen allemaal in een 1-etage-gondel samenperst.

Maar er zijn andere liften met meer vervoerscapaciteit (Funival?), grotere lengte (de kabelbaan van Plagne Bellecôte naar de Glacier doet 7 km) en grotere afstand tussen twee masten.

De sterkste kabelbaan is overigens een goederenlift en heeft in Nederland gestaan!

Voor de Deltawerken is een kabelbaan gebouwd die 1200 ton vracht per uur kon vervoeren.

groeten,

Oscar.

• Bertus

Hoi Oscar,

die in Sulden is zeker niet dé grootste ter wereld. Dit is een of andere marketing-truc, want de gondel gaat in twee etappes naar boven. Je moet halverwege overstappen en dan heb je dus uiteindelijk vier gondels (twee naar boven en twee naar beneden) die gezamenlijk 440 mensen vervoeren, als ze helemaal vol zitten. Uiteindelijk chargeren ze het ook wel op hun website: “ Mit 440 Personen am Seil ist die Seilbahn Sulden immer noch eine der Größten der Welt”.

Volgens mij is de dubbeldeks van Samnaun (50 km verderop) een stuk groter.

groeten Bertus

• sergio

Tsja het zijn vaak mannen die die liften beheren en dan is het wel belangrijk wie de ‘grootste’ heeft…… ;)

Samnaun is idd groot en wie weet wat voor liften er aan de andere kant van oceaan staan?

• JW

Samnaun dubbeldekker komt volgens mij niet verder dan 180 personen per cabine.

Zie:

http://www.silvretta.at/pdf/anlagestatistik.pdf

Je zult aardig moeten zoeken om een grotere dan de Vanoise-express te vinden

• Oscar

Hoi sergio,

> Tsja het zijn vaak mannen die die liften beheren en dan is het wel belangrijk wie

> de ‘grootste’ heeft…… ;)

> Samnaun is idd groot en wie weet wat voor liften er aan de andere kant van

> oceaan staan?

Heb even onderzoekje gepleegd die zijn niet zo groot.

Maar over enkele jaren is China de nieuwe wereldmacht, en wellicht zal een of andere Wangsne Wang Pang :) Enterprises de grootste kabelbaan ter wereld gaan bouwen, met het beste wat Doppelmayr en POMA te bieden hebben. Uiteraard komt deze kabelbaan in het grootste skigebied ter wereld te staan, dat dan ook in China komt te liggen.

Zo rijdt de ICE van Siemens ook al in China. Drie exemplaren zijn van Siemens, de andere 57 worden door Tangshan “nagemaakt”.

groeten,

Oscar.

• Sergio

Hoi Oscar,

scherp van je om aan de chinezen te denken. Als ik aan groter denk gaan mijn gedachten altijd eerst naar de amerikanen…..

Maar de Chinezen zijn meesters in het kopieren, dus ik denk dat je over een paar jaar wel gelijk krijgt, mocht de crisis daar niet toeslaan.