Ik heb me hier altijd over verbaasd. Deze adviezen (ze worden ook aan zwangere vrouwen gegeven, ik ben zelf verloskundige) zijn wat mij betreft overdreven. Acclimatiseren is iets wat we allemaal moeten doen. Niet gelijk de eerste dag naar 3000 meter. Dan kan je met een baby gerust hoger gaan, en dus ook als je zwanger bent.
Veel plezier, Serfaus is erg leuk.
(Dit vond ik na enig zoeken met Google. In de medische databases worden alleen baby's vergeleken die op grote hoogte geboren worden met baby's die op zeeniveau geboren worden)
Kan ik met mijn baby de bergen in ?
Dit is een vraag die vele jonge ouders zich stellen. Tussen de 1.000 en 1.300 meter is de ideale hoogte voor een baby, maar ook voor volwassenen. Je zal merken dat in Zwitserland, de meeste sanatoria zich op deze hoogten bevinden. Op grotere hoogte loop je het risico dat de baby wat lastig is en moeilijk slaapt. Ga vanuit je vakantieplaats ook nooit met je baby meteen naar grotere hoogten.
“Het is geen enkel bezwaar om met de baby naar een hoogte van 1350 meter te gaan voor de wintersportvakantie. Pas boven 3000 meter is er reden tot zorg, met name als er geen tijd voor enige acclimatisering is genomen.” Aldus Taco Kuijpers in Ouders Online.
Tijdens een wandeling zal de baby graag in een draagzak mee op stap gaan. Hierin zijn verscheidene types en kwaliteiten beschikbaar. Hou er rekening mee dat de allerkleinsten niet echt van de zon houden. Een zonnehemeltje op de draagrugzak of een petje is dan aangewezen evenals een aangepaste zonnebril.
(bron: Complete Gids voor jonge ouders uitgegeven door Lannoo.)