Naar aanleiding van het topic over de dagtrein richting Zurich: is er een redelijke dagtrein naar Moutiers?
Bij de Thalys moet je wel de vroege vertrektijd kunnen halen. Het kan ook dat hij al volgeboekt is.
Maar er zijn genoeg alternatieven. Ik heb dat al heel vaak op andere manieren gereisd. Bij veel opties is er de metro-overstap in Parijs (lijkt ingewikkeld, maar valt best mee). Er zijn ook mogelijkheden dit te omzeilen, b.v. vanuit Brussel, met een overstap op een ander TGV station.
Ik vind zelf onderstaande link (de Belgische planner) voor deze reis het beste. (de Nederlandse geeft vaak qua alternatieven wat minder opties.
http://plannerint.b-rail.be/bin//query.exe/nn?L=profi&nl=Nederlands
bBagheera schreef:
>
> Naar aanleiding van het topic over de dagtrein richting
> Zurich: is er een redelijke dagtrein naar Moutiers?
Wat nu komt, is gokwerk, aangezien ik niet weet wanneer je gaat.
Naar Moûtiers helaas niet zo'n goede verbinding als naar Zürich…
Als het even kan, zou ik een nachttrein overwegen. De Thalys rijdt naar Paris Nord. De nachttreinen vertrekken vanaf Paris Austerlitz, je bereikt dit station vanaf Paris Nord met RATP lijn 5, metrokaartjes koop je aan de bar van de Thalys.
De vertrektijd van de nachttrein naar Bourg-St. Maurice is afhankelijk van wanneer je gaat. Voorbeeld (vr. 13 feb.).
Transfer naar 3V kun je reserveren op http://www.altibus.com (dit gaat met een 6-stappen-wizard)
Als je de Ski Thalys niet haalt (of als je op een andere dag dan zaterdag wilt vertrekken) zijn er diverse mogelijkheden, echter vrijwel allemaal met 2x overstap in Parijs (RER lijn D van Nord naar Lyon). Voorbeeld (za. 14 feb.). Let erop dat als bij de treinsoorten geen “RER” staat, het aantal overstappen 1 meer is dan wat de planner aangeeft, en die overstappen zijn behoorlijk lang (de RER treinen rijden 35 meter diep onder de grond, de stations Nord en Lyon liggen op “maaiveld”).
Het vervelende is dat de TGV's in dit voorbeeld alleen op bepaalde dagen rijden; op andere dagen geldt weer een totaal andere dienstregeling. Zorg er wel voor dat je voor 20:00 in Moûtiers bent, want dan vertrekt de laatste Altibus. Taxi in Frankrijk is erg duur.
Als je een terugreis overdag kiest, neem die dan niet te vroeg, zodat je Moûtiers met de Altibus kunt halen. Bus wacht vaak wel op trein, maar omgekeerd niet!
Bon voyage,
Oscar.
Persoonlijk vind ik die transfer in Parijs van Gare du Nord naar Gare Lyon niet echt een probleem, quw tijd ben ik meestal in zo'n 35 minuten over, inclusief de stukjes lopen. Voor wie het nooit heeft gedaan kan het de eerste keer echter best wat verwarrend zijn.
Zelf zou ik voor deze reis vrijwel zeker voor een ontspannen alternatief kiezen, waarbij je Parijs helemaal mijdt (via Brussel, Marne la Vallee)::
Rond 10.00 uur in Brussel midi zijn, en daarvandaan de TGV naar Marna La Vallee, overstap op TGV naar Grenoble, en vervolgens met twee regionale treintjes naar Moutiers. Lijkt ingewikkeld, maar reist ook prima en relaxed.
Ruime overstaptijden, wat ook wel handig kan zijn.
(als het snelle traject Amsterdam - Brussel eindelijk in dienst kan reist het nog een stukje sneller. Volgend jaar ?)
Amsterdam Centraal 14.02.09 06:56 15a IC 9216
Bruxelles Midi/Brussel Zuid 09:45
Reistijd 2:49
Bruxelles Midi/Brussel Zuid 14.02.09 10:21 TGV 9826
TGV
Reserveren verplicht, Toeslag verplicht, Speciale tarieven, barrijtuig, Rolstoelplaats
Marne la Vallée-Chessy 11:52
Marne la Vallée-Chessy 12:22 TGV 5128 TGV
Reserveren verplicht, Toeslag verplicht, Speciale tarieven, barrijtuig,
Grenoble 15:14
Grenoble 15:25 RE 17545 Regional-Express
Chambery-Challes-E 16:10
Chambery-Challes-E 16:25 RE 83221 Regional-Express
Moutiers-Salins-Brides-les-Bains 18:02
Reistijd 7:41
atomic schreef:
> Is deze route alleen op een zaterdag mogelijk of ook op werkdagen ?
TGV 9826 rijdt dagelijks, maar TGV 5128 alleen op zaterdag tot eind maart.
> Waar is deze informatie terug te vinden ?
Info. Je kunt als “via station” ook opgeven Aeroport Paris-Charles de Gaulle TGV of Marne-la-Vallee-Chessy. Helaas zal DB Reiseauskunft toch nog proberen je naar Gare de Lyon te sturen, omdat dat kennelijk sneller is.
Bon voyage,
Oscar.
Omdat ik vaker op deze manier naar de Franse Alpen ben gereisd zoek ik in de reisplanner even apart vanaf brussel midi, en probeer dan via die TGV-stations (tussenstation of kerntraject) de reis brussel - moutiers te zoeken.
Tarief durf ik niet naar te raden, zelf reis ik altijd met een apart tarief.
Vroeg boeken maakt de reis meestal wel goedkoper.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?