Heeft "Bourg en Bresse" route zin in januari?

• Stefan

Menigeen heeft op de forum de tip geprikt om de route naar de Savoie niet via Lyon maar via Bourg en Bresse en Annecy te rijden. De motivatie is dat ondanks de kilometers extra je minder file hebt.

Nu kan ik mij voorstellen dat tijdens de kerst- of voorjaarsvakantie dit een valide argument is. Ik ben meestal in die periodes naar Tignes, Les Arcs en Val Thorens geweest en ken het fijne zaterdagmiddagfilezitten maar al te goed. We gaan nu echter aanstaande zaterdag in het laagseizoen. Ik vind het fijn om de voor mij bekende route te rijden via Lyon te rijden, maar als er toch echt files te verwachten zijn, dan zou het idd kunnen lonen de alternatieve route te nemen.

Weten jullie iets van de zaterdagdrukte op de A6/A43 in januari? We vertrekken om 0500 uur uit Amsterdam en stoppen weinig.

Groeten!

• kootje

Vooraf kun je dat nooit zeker weten, maar ik denk dat de drukte wel mee zal vallen. De ANWB geeft ook geen extra drukte aan op die datum. Wij luisteren ook altijd naar de filemeldingen op de radio. Kun je alsnog een andere route nemen.

Nog even over dat 5 uur vertrekken. Ik weet niet of ik gelijk heb, maar zou het niet zo kunnen zijn dat wanneer je om 8.00 vertrekt, je achter de files aanrijdt en zodoende net zo snel op de plaats van bestemming bent? Nog nooit geprobeerd, vandaar deze vraag.

• Davy

Vorige jaren de laatste week van januarie nooit geen last gehad met de files in het doorrijden. Het terugkeren daarentegen is wat anders omdat dan een eerste deel van Frankrijk in verlof gaat denk ik???

Vertrekken jullie pas om 5 uur s'morgens?? Wat uur ben je dan op de berg in arc 2000?? Vertrek steeds rond 3u30 misschien vandaar geen files (vertrek vanuit Antwerpen)

• Hakke

De drukte zal echt wel meevallen en als het weer goed is dan rijd je het vanuit A'dam in 12 uur dus dan ben je om een mooie tijd boven. Wij zijn op vrijdag 19 december om 5.00 uur vertrokken uit Rosmalen en waren net voor 16.00 uur in Les menuires. Het was inderdaad een vrijdag maar wel veel regen onderweg gehad en een klein beetje file in Luxemburg (we zaten daar midden in de ochtendspits) Inderdaad het was een vrijdag en geen zaterdag. In Frankrijk krijgen de scholen pas in februari verlof enne die gaan naar boven terwijl jij naar beneden rijd…….

• DooV

Ik rij altijd over Bourg richting 3V. Roccade Est bij Lyon blijft een rotstuk, of er nou file staat of niet.

• Hans en Karin

Wij rijden altijd naar Val d'Isere via Bourg en Bresse vanuit de Zaanstreek, die route bevalt ons heel goed.

Jij rijdt weliswaar minder hard dan over de snelweg, maar er zijn een aantal voordelen. Qua km is het korter, je betaald minder tol en je kunt goedkoper tanken. Qua tijd maakt het niet uit, doordat je minder hard rijdt.

Maar er zijn tegenwoordig hele stukken waar je 110 km of 90 km mag.

Wij hebben altijd gezegd dat als het slecht weer is, wij wel via Lyon rijden omdat je anders tussen Bourg en Annecy bij een colletje sneeuwketting nodig hebt.

Wat ook een mooie route is, is bij Bourg richting Chambery, zelf vind ik deze route mooier en prettiger rijden.

Over files op zaterdag kan ik niets vertellen, wij gaan altijd op vrijdag.

• Bert

Gewoon over Bourg e B. gaan.

Zeker nu het nieuwe stuk van de A41 open is. Het rijdt veel onspannender, is nagenoeg niet om en je vermijdt de hectiek rond Lyon.

Op de heenweg vanaf Dijon en op de terugweg vanaf B.e.B. heb je nog een alternatief om over de A39 te gaan.

Afgelopen keer deze weg genomen en ik ga in het vervolg niet meer anders.

Is ook wel prettig als je met 140 p/u doorrijdt terwijl je op de radio hoort dat er rond Lyon wat vertraging is door een ongeval oid.

Gr

Bert

• Karinne

Wij gaan naar skigebied en plaats Superdevoluy (ligt tussen Grenoble en Gap en ‘naast’ het plaatsje La Joue du Loup) en zouden ook richting Lyon gaan.

Is het voor ons ook soms handiger om via Bourg en bresse te gaan, weet iemand dat?

Allemaal alvast veel vakantieplezier!

Karinne

• Hans en Karin

Ik heb even op Google maps gekeken waar het lag.

Ik denk dat voor jullie over Bourg en Bresse te gaan zeker wel aan te raden is.

Qua km maakt het niet veel uit, maar deze route is veel rustiger dan autoroute du Soleil (A6).

Vanaf Amsterdam is het via de A6 1124 km en via Bourg (A39) 1134 km.

Bij Bourg ga je wel weer richting Lyon.