Hoi roos,
> Tot Keulen met de ICE en dan stappen we over op de trein naar Zurich.
> Onze overstaptijd is echter maar 10 minuten.
ICE 105, dan EC 101…?
8 minuten…
> De treinreiswinkel (waar we geboekt hebben) zegt dat dat geen probleem is,
> maar als we maar een beetje vertraging hebben is dat dus knap waardeloos.
Genoemde aansluiting is een “Korrespondenzanschluss” dat betekent dat de aansluiting in de regel wordt overgenomen.
Als je in de ICE merkt dat je vertraging hebt, ga dan naar rijtuig 35 (de bistro). Daar zit de ZugChef, die kan de EC bij geringe vertraging (10-20 minuten) laten wachten. Als de ICE meer dan 20 minuten vertraging heeft, mag je waarschijnlijk in de ICE blijven zitten tot Mannheim en stap je daar alsnog over op de EC 101 (de ICE is een uur sneller). Het zit er dan echter wel in dat je moet gaan “verzitten” omdat jullie plaatsen vanaf Keulen weer door andere reizigers gereserveerd zijn, maar dat kan de ZugChef jullie t.z.t. allemaal precies vertellen.
In de ICE liggen boekjes “Ihr Reiseplan” met daarin de verwachte aankomst- en vertrektijden op het station, plus de te realiseren aansluitingen.
De overstap ICE 105 - EC 101 is cross-platform: van spoor 6 naar spoor 7.
Ik heb deze overstap herhaaldelijk gemaakt en nog nooit meegemaakt dat ik hem miste.
> Volgens hun kunnen we dan de volgende trein pakken, maar dan zijn we wel
> onze zitplaatsreserveringen kwijt. Onze kids zijn, 6, 4, 3 en 3 jaar dus die zet je
> niet even bij vreemden met een boekje om te lezen.
Begrijpelijk dat dit niet leuk is, maar het is wel waar.
> Heeft iemand hier ervaring mee? Tips misschien?
Ik heb heel veel met de trein in Duitsland gereisd en moet zeggen dat het met de aansluitingen in het algemeen wel goed zit. Tijdens het WK voetbal van 2006 heb ik van de 54 aansluitingen er maar 1 gemist en dat was ook nog eens mijn eigen schuld.
Ik neem overigens aan dat je in Zürich nog verder moet…?
Gute Reise,
Oscar (die dit jaar ook langs Zürich komt en vanaf daar verder moet).