overstap in keulen met dagtrein

• roos

Wij gaan met onze 4 kleine kinderen dit jaar eens met de trein op wintersport. We waren een beetje laat dus terug gaan we wel met de City Nightline, maar heen met de dagtrein. Tot Keulen met de ICE en dan stappen we over op de trein naar Zurich.

Onze overstaptijd is echter maar 10 minuten. De treinreiswinkel (waar we geboekt hebben) zegt dat dat geen probleem is, maar als we maar een beetje vertraging hebben is dat dus knap waardeloos. Volgens hun kunnen we dan de volgende trein pakken, maar dan zijn we wel onze zitplaatsreserveringen kwijt. Onze kids zijn, 6, 4, 3 en 3 jaar dus die zet je niet even bij vreemden met een boekje om te lezen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips misschien?

Alvast bedankt,

Roos

• Arjan

Ervaring met het overstappen op Keulen met 4 kleine kinderen, 6 koffers, 6 skitassen en 6 tassen met skischoenen ? Nee roos, geen ervaring mee

Misschien kun je wel vooraf uitvinden op welk perron jouw trein aankomst en op welk perron de andere trein weggaat. Als jouw trein op perron 1 aankomt en die je aansluiting vertrekt vanaf perron 26, dan wordt het spannend

Ga je nog een resiverslag met wat foto's plaatsen op dit forum ? Dat wordt een grote kanshebber op de eindeoverwinning, dat weet ik nu al. Een roller coaster holiday

Succes in ieder geval.

PS: hoe kom je van Zurich op je eindbestemming ? Bus ?

• Willem

Beste Roos,

Ik zou voor meer overstap tijd gaan, ervoor zorgen dat je in Keulen meer tijd hebt.

Vorig jaar is onze reis zo een hele onderneming geworden. Ook wij hadden alles goed gepland, 25 minuten overstap tijd in Keulen zelfs.

Maar de trein die ons in Keulen moest brengen, liep 40 minuten vertraging op: de ICE naar Munchen wachtte niet op onze trein.

In Keulen alle zitplaatsreserveringen opnieuw moeten regelen voor de volgende trein. Gelukkig was er voor onze groep van 9 personen nog wat vast te leggen, maar toen we in de trein kwamen moesten we alle mensen, die op “blanco” plaatsen zaten (onze zitplaatsen waren door de korte termijn reservering niet doorgevoerd in de trein waar we toen in kwamen), overtuigen dat deze toch echt voor ons waren, we hadden tenslotte de bewijzen op de kaartjes die we in Keulen kregen. Een hoop gedoe en zuchtende mensen die opeens geen zitplaats meer hadden.

Uiteindelijk alles wel goed gekomen, maar wij nemen zo'n korte overstaptijd nooit meer. Kun je ook relaxed een kopje koffie drinken en heb je niet alle stress als je in de gaten krijgt dat je te laat gaat komen.

Goede reis!

Groet

Willem

• Oscar

Hoi roos,

> Tot Keulen met de ICE en dan stappen we over op de trein naar Zurich.

> Onze overstaptijd is echter maar 10 minuten.

ICE 105, dan EC 101…?

8 minuten…:D

> De treinreiswinkel (waar we geboekt hebben) zegt dat dat geen probleem is,

> maar als we maar een beetje vertraging hebben is dat dus knap waardeloos.

Genoemde aansluiting is een “Korrespondenzanschluss” dat betekent dat de aansluiting in de regel wordt overgenomen.

Als je in de ICE merkt dat je vertraging hebt, ga dan naar rijtuig 35 (de bistro). Daar zit de ZugChef, die kan de EC bij geringe vertraging (10-20 minuten) laten wachten. Als de ICE meer dan 20 minuten vertraging heeft, mag je waarschijnlijk in de ICE blijven zitten tot Mannheim en stap je daar alsnog over op de EC 101 (de ICE is een uur sneller). Het zit er dan echter wel in dat je moet gaan “verzitten” omdat jullie plaatsen vanaf Keulen weer door andere reizigers gereserveerd zijn, maar dat kan de ZugChef jullie t.z.t. allemaal precies vertellen.

In de ICE liggen boekjes “Ihr Reiseplan” met daarin de verwachte aankomst- en vertrektijden op het station, plus de te realiseren aansluitingen.

De overstap ICE 105 - EC 101 is cross-platform: van spoor 6 naar spoor 7.

Ik heb deze overstap herhaaldelijk gemaakt en nog nooit meegemaakt dat ik hem miste.

> Volgens hun kunnen we dan de volgende trein pakken, maar dan zijn we wel

> onze zitplaatsreserveringen kwijt. Onze kids zijn, 6, 4, 3 en 3 jaar dus die zet je

> niet even bij vreemden met een boekje om te lezen.

Begrijpelijk dat dit niet leuk is, maar het is wel waar.

> Heeft iemand hier ervaring mee? Tips misschien?

Ik heb heel veel met de trein in Duitsland gereisd en moet zeggen dat het met de aansluitingen in het algemeen wel goed zit. Tijdens het WK voetbal van 2006 heb ik van de 54 aansluitingen er maar 1 gemist en dat was ook nog eens mijn eigen schuld.

Ik neem overigens aan dat je in Zürich nog verder moet…?:?

Gute Reise,

Oscar (die dit jaar ook langs Zürich komt en vanaf daar verder moet).

• Paskal

Oscar,

Respect voor je kennis op dit front zeg!

Als Roos hier niks mee kan dan weet ik het ook niet meer.

Persoonlijk zou ik zorgen dat ik meer overstaptijd zou hebben…

• Oscar

Een andere geruststellende gedachte is dat Roos niet de enige is die die overstap nodig heeft.

De ICE International Amsterdam-Basel is altijd al goed bezet geweest, maar in Keulen stappen veel Nederlanders over op de goedkopere Eurocity die langs de Rijn rijdt. Deze rijdt door naar Chur.

Ik ken op een Duits spoorforum iemand die wel eens “Zugbegleiter” is op die Eurocity. Die wist me te vertellen dat sommmige rijtuigen van de trein bijna helemaal vol zitten met Nederlanders…:)

groeten,

Oscar.

• roos

Bedankt! Fantastisch zo snel zoveel goede info.

Ik zal zeker foto's plaatsen.

De bagage ga ik overigens wel beperken. Mijn vriend gaat de bagage naar de andere trein slepen en ik de kids, dus 6 koffers kan dan echt niet. Hun eigen knuffels en speelgoed in een rugzakje op hun eigen rug en verder niet te veel kleding mee.

We blijven overigens in de trein zitten tot Chur en vanaf daar met de taxi naar Lenzerheide, schijnt niet te ver te zijn.

Ik zal verslag doen of dit een betere reis is dan vorig jaar toen we met de auto waren: 1 net zindelijk kind die steeds moest plassen drie kwartier nadat haar zus was geweest (en toen moest ze echt niet ;-)!!!) en 75 km file.

Bedankt voor alle info!

groetjes Roos

• roos

Ik ga op jou expertise af en zoals je in mijn bericht hierboven kunt lezen, zal ik nog verslag doen.

Ik ga dus nog door naar Chur en dan met de taxi naar Lenzerheide, moet na die overstap op Keulen toch een eitje zijn ;-)

Super bedankt voor je info,

Schone GruBe,

Roos

• Oscar

Hoi roos,

hier nog wat tips:

1. geniet tussen Koblenz en Mainz van het prachtige landschap aan de Rijn; dit zie je dus niet als je met de auto over de A 61 rijdt.

2. in Basel en Zürich wordt van rijrichting gewisseld. Als iemand niet tegen achteruit rijden kan, wellicht even gaan verzitten.

3. in de Eurocity rijdt een restaurant / bistro mee

4. samenstelling van de treinen: kijk op http://www.fernbahn.de (EC 101 en ICE 105: PDF)

Uiteraard zijn we ook benieuwd naar de stand van zaken m.b.t. de aansluiting Lenzerheide-Arosa.

Bron positief: 1.

Bron negatief: 1, 2.

Vooralsnog lijkt de verbinding er niet te komen. Je mag zelf bepalen of je dit leuk/goed vindt of juist niet.

Op de terugweg: IC Chur-Zürich is waarschijnlijk een dubbeldekker. In het stuurstandrijtuig (het verste verwijderd van de locomotief), bevindt zich op het bovendek een kinderspeelhoek.

Neem niet de trein die direct aansluit op de CNL, maar een trein eerder. In het station van Zürich HB kun je goed eten.

Foto is genomen vanaf het einde van de sporen (kopstation). Het restaurant is achteraan links.

groeten,

Oscar.

PS wanneer ga je? Misschien kom ik je daar wel tegen…

• William SX10

Ben zelf vorig jaar met de ICE naar Munchen geweest, en vanuit daar met een lokalere trein verder naar Wörgl (trein ging door tot in Italië)

Deze wachtte toen netjes, ondanks de vertraging van een kwartier!!

Wij rennen als een gek, maar er werd je meer dan genoeg tijd overgelaten om over te stappen!! In totaal twee keer met de trein geweest, en deel zeker Oscar z'n positieve ervaringen!