kettenpflicht

• tante betje

Wie weet daar het fijne van? Toen wij de afgelopen Kerstperiode onze vakantiebestemming naderden, stond er voor de laatste 10 km bergopwaarts een rijtje auto's aan de kant sneeuwkettingen om te doen. In de berm stond zo'n rond blauw bord met een witte sneeuwketting-tekening. Nooit eerder daar gezien (of nooit eerder opgevallen ;-)) Nu was het wel een beetje sneeuwerig, maar niets wat we niet op de winterbanden zouden kunnen overwinnen.Volgens de Duitse auto vóór ons was er inderdaad kettenpflicht.

Maar een Oostenrijker die afdaalde stopte en stond daar een beetje bij te blazen: gar nicht notwendig, es ist trocken…

Toch maar braaf omgelegd, net als alle andere stijgers. Het eerste stuk op een bijna geheel kale asfaltweg (lekker voor de weg en voor de kettingen, not), later werd de weg wel licht bedekt maar we hadden het beslist zonder kettingen ook kunnen doen. We moesten echt zoeken om over de meest besneeuwde plekken te kunnen rijden. Betekent zo'n bord nu altijd verplicht kettingen omdoen of is het een advies? Ben je strafbaar als je het nalaat?

Via google vond ik plaatjes van zo'n bord waaronder staat: bei Schnee und Glatteis. Nou, dan weet je helemaal niks. Bij een beetje losse witte stuif over de weg al kettingen omdoen dan?

Voor dat daar discussie over ontstaat: Ik ben overigens wel van plan om die borden op te volgen hoor. Je weet nooit hoe het er verderop uitziet en of je dan een goede veilige plek vindt om kettingen aan te brengen. Ik vraag me alleen af hoe het zit met de Pflicht.

• Marinus

Pflicht = pflicht. Het is niet aan jou om aan de borden te twijfelen.

Overigens staan die borden meestal op een plek waar je ruimte hebt om kettingen om te leggen. Het kan best zo zijn dat de weg daar nog schoon is en 3 km verder vol met sneeuw ligt, maar dat er daar geen plek is om kettingen om te leggen.

In jouw geval stond het bord er waarschijnlijk voor niets.

Marinus

• Oscar

Reith bei Seefeld, 21 augustus 2006:

• Marinus

Tsja, wat moet je er van zeggen.

Toch maar zelf proberen zonder ketting als het bordje er staat in de winter?

Augustus is natuurlijk wat anders, slordig is het wel.

Marinus

• tante betje

Ah, er kunnen verschillende dingen bij zo'n bord staan dus. Een bord zonder tekst is gewoon Pflicht, klaar. Er kan bij staan: ausgenommen winterreifen, of ausgenommen allradfahrzeuge, of allebei, ook duidelijk. Of er staat bij: bei Schnee und Glatteis, dan wordt het blijkbaar aan de eigen beoordeling overgelaten. Zo ook het bord van Oscar, daar staat iets bij van Schnee Glätte. Dat zal in augustus niet aan de orde zijn en dan geldt het bord dus niet.

• Sergio

Wel raar zo'n bord wordt daar in het begin van het seizoen neergezet lijkt me. Als het dan weken niet sneeuwt of de weg wordt goed schoongemaakt dan moet je kettingen omleggen terwijl er niks aan de hand is. Niet goed voor de weg en de kettingen. Ik zou gewoon kijken hoe de mensen naar beneden komen en als die geen kettingen hebben of zeggen dat het zonder kan dan gewoon zonder omhoog.

• William

is het niet zo dat je ze gewoon bij moet hebben en dat omleggen pas dient te gebeuren als de omstandigheden daarom vragen?

Heb ook ooit zo´n bord gezien in september op de Grossglockner, was gewoon een goede weg, twee dagen later lag er echter voldoende sneeuw om het bord te rechtvaardigen.

• corrie

Ook in Frankrijk staan die borden bij elke plek waar ruimte is om ze om te leggen, maar het betekent niet dat je ze dan al om moet leggen. Pas als de omstandigheden daar zijn, en vaak staat er dan ook wel politie om je er op te wijzen dat het vanaf dat punt noodzakelijk is.

• Oscar

corrie schreef:

>

> Ook in Frankrijk staan die borden bij elke plek waar ruimte

> is om ze om te leggen, maar het betekent niet dat je ze dan

> al om moet leggen. Pas als de omstandigheden daar zijn, en

> vaak staat er dan ook wel politie om je er op te wijzen dat

> het vanaf dat punt noodzakelijk is.

Ik herinner me Aime (bij La Plagne): “Chaînage Obligatoire!”, met een dwangpijl naar een parkeerplaats met de tekst “Aire de Chaînage”.

Op dit Franse prikbord is alles nog eens uitgelegd. Goede taaloefening trouwens.

Bon voyage,

Oscar.