pistes goed houden

• GP

Hoewel er in december veel sneeuw is gevallen en het regelmatig sneeuwt in de Zuid-alpen is mijn vraag hoe lang ze de pistes goed kunnen houden. Met name de noordelijke alpen moeten het met de sneeuw van december doen. Lage pistes zijn vaak voorzien van sneeuwkannonnen zodat dat met verse sneeuw kan worden aangevuld. Hoge gebieden zonder kannonnen moeten met echte sneeuw worden onderhouden. Hoe goed kan dan met het huidige materiaal gedaan worden.

• anne

Moet je er gaan kijken dan weet je het.

• Janneke

Ik was vorige week in Ischgl. Ben op tweede kerstdag vertrokken, het had er voor het laatst de woensdag ervoor gesneeuwd. Ondanks elke dag een strak blauwe lucht en stralende zon, bleef de sneeuw goed liggen vanwege temperaturen overdag tussen -3/-12 graden, waardoor ook de pistes van prima kwaliteit bleven, zonder dat er van die ijsplaten ontstonden. Op oudejaarsnacht heeft het 10 cm gesneeuwd, dat was natuurlijk extra fijn. Dus al met al hebben de pistes zich die week prima gehouden. Met deze temperaturen verwacht ik dat dit nog wel even zo blijft. Maar nog wat extra sneeuwval is natuurlijk nooit weg.

Ik heb er nog nooit van gehoord dat ze in de hoge gebieden, waar geen sneeuwkanonnen meer staan, de pistes bijhouden met echte sneeuw…???

• JW

Gebeurt toch echt wel. Op sommige plekken leggen ze zelfs sneeuwdepots aan om hier zo nodig een vrachtje weg te halen en slechte plekken bij te werken.

Maar het belangrijkste om de pistes (zonder verse sneeuw) in goeie staat te houden is natuurlijk de temperatuur. Als het echt warm wordt, met overdag dooiende pistes en in de nacht vriezend weer, dan krijg je echte ijsplaten. Die worden ook na veel sneeuwval vaak niet meer goed (alles wordt er snel afgeskied).

• Ronaldski

In extreme gevallen van sneeuwtekort gaan de zwarte pistes dicht. De sneeuw van die pistes wordt gebruikt om tekorten op de andere pistes weg te werken.

• kootje

Mededeling Les Arcs.: De pistes zijn nog dik in orde. Wel hard, maar zeker geen ijsplaten. De temperatuur is niet boven nul geweest, dus geen dooi en geen ijsplaten. Hoewel een lekker nieuw laagje verse sneeuw niet gek zou zijn natuurlijk. Ook hier is van oud op nieuw een nieuwe laag sneeuw van zeker 10 cm gevallen.

• William SX10

Zelfde verhaal als janneke in Ellmau afgelopen week!!

En het scheelt ook dat het nu een stuk minder druk is!!