Zoiets met een sleeplift gebeurde mij tijdens een snowboardles op de borstelbaan van Nieuwegein. Niet met zo'n ankerliftje of paddestoeltje, maar zo'n “babyliftje” met zo'n plastic greep die je voor je in je handen vasthoudt of achter je rug doet om je voort te laten slepen.
Het was de laatste les en op de langste piste was het nogal druk, en er werden door een skiklasje slalomoefeningen met paaltjes gedaan, dus verhuisden wij met ons lesgroepje naar de kortste minst steile piste om daar met behulp van de instructeur de laatste 10 minuten van de les een beetje te freewheelen op een klein schansje.
We moesten halverwege de piste uitstappen, een meter of 5 boven dat schansje. Ik had die plastic greep dus in mijn rug. Toen ik wou uitstappen, bleef dat ding achter mijn jack hangen, en voor ik het wist schoof ik op mijn buik over die borstelbaan verder (en ik kan je vertellen dat dat echt niet prettig aanvoelt!). Mijn lesgroepje zat een paar meter verderop en kon niet meteen ingrijpen, en de instructeur stond een meter of 20 lager in het liftje en kon ook niets doen. En natuurlijk op dat moment net niemand onder aan het liftje aanwezig om op de noodstop te drukken. En ik in paniek maar roepen “Help! Stop! Stop!”
Na een meter of 10 te zijn meegesleurd, schoot dat ding vlak voor het einde van de lift eindelijk los onder mijn jack vandaan. Gevolg: mijn jack zat helemaal scheef en de rits van mijn jack zat ergens in het midden nog een klein stukje vast maar was daarboven en daaronder helemaal losgeschoten. En mijn skibroek was over mijn heupen geschoven (was ik even blij dat ik daaronder nog een sportbroekje droeg, haha) en was door het gesleur en de wrijving zo'n twee maten groter geworden.
Ik kan er nu achteraf om lachen, maar op dat moment stond ik toch wel te trillen op mijn benen…