Hout voor de openhaard op wintersport

• Koenmm

Hallo,

ik verblijf met familie in een chalet met openhaard in Les Menuires, Frankrijk.

Openhaard hout kan via de tour/reis operator ter plaatse geregeld worden, waarbij de prijzen ca. € 7 à € 9 per zak zijn.

Mijn vraag is hoeveel hout krijg je voor dit geld? Hoe groot zijn die zakken? Ik heb gehoord dat op een avondje zo 3 zakken er doorheen fikt ?!

En kan je ergens anders goedkoper zakken haardhout kopen? bijv. in het daldorp Moutiers?

Hopelijk kan iemand mij advies geven, bij voorbaat dank, koenmm.

• Paskal

Koenm,

Hoeveel hout je krijgt… geen id, maar ik schat in dat het van die zakken zijn die je ook bij het tankstation kan halen. Hoeveel je er doorheen jaagt is o.a. afhankelijk van de haard die er is. Ik heb thuis een Harry Leenders houtkachel met een vrij hoog rendement waardoor ik twee dagen doe met een boodschappenkrat vol hout. Ik schat in dat ik aan 1 tankstation-zak genoeg heb voor mijn haard. Mijn ouders hebben echter een ouderwetse haard waarbij het hout op zo'n rooster ligt. Daar jaag je inderdaad 3x zoveel hout doorheen.

• DooV

Ik ken mensen die hun Atomics ski's in de open haard mikken. En er vervolgens achter komen dat er helemaal geen hout in die latten zit.

• Raffie

Hallo,

Wij wonen in Noorwegen en hebben een houtkachel als verwarming en stoken dus op hout en zakken van 45Liter stook je er niet zomaar doorheen.

3 zakken voor 1 week moeten in mijn ogen voldoende zijn.

groetjes Raffie

• Ronaldski

Raffie,

Zoals Paskal al aangaf, het is afhankelijk van de soort open haard. Een gewone open haard is bijzonder inefficient. Het hout vliegt er door heen. Thuis gebruik ik een krat hout in zo'n 6 uur. Een krat is vergelijkbaar met een benzinestationzakje. Mijn inschatting is dat je zeker een zak per dag gebruikt.

Als de haard een gesloten houtkachel is, dan gebruik je veel minder hout. Twee jaar geleden was ik in Oostenrijk in een vrij groot ferienhof waar de CV en de warmwatervoorziening door een houtvergasser werden verzorgd. Dat kostte slechts een kruiwagen met hout per dag.

• ruud

Zit er dan nog hout in skies?? Moeten wel erg ouderwetse dingen zijn.

gr ruud

• Koenmm

Hallo,

hier is een foto van de woonkamer met openhaard…

Het is zo te zien niet echt een kachel en “niet gesloten”. Een echte ‘open haard’ puur voor de sfeer/sier.

Koen.

• kootje

Ik denk net als Ronaldski een krat/benzinestationzak per avond.

MGM chalet.

• Just

Ziet er gezellig uit het chalet, waar heb je dat geboekt ??…

Tip voor de openhaard;

Bij de bouwmarkten kun je dezelfde zakjes hout kopen al bij het tankstation maar wel goedekoper uiteraard.

Nadeel je moet ze dan wel meenemen vanuit NL zijn iets van 4 euro per zak geloof ik

• Koenmm

hey, ik heb gevonden op:

http://www.les3valleesverhuur.nl

Het chalet ligt in Le Hameau des Marmottes in de wijk Preyerand in Les Menuires in skigebies Les 3 Vallees.