Laax of Serre Chevalier

• el

Voor de krokus hebben we de keus uit Laax en Serre Chevalier. Nu zijn we (gezin met 2 kids van 8 en 12 en 2 oudere kids met inmiddels aanhang) eigenlijk allemaal beginners en de meeste ook niet erg talentvol haha, één heeft zelfs nog nooit op de latten gestaan. Laax sprak ons het meeste aan in de reisgids maar volgens reisburo een veel steiler en moeilijker gebied voor beginners. De reisgidsen zeggen vaak allemaal net iets anders hierover. Wij kennen beide gebieden niet, zijn alleen een keer in VT en een keer in Fieberbrun geweest. Voor ons gaat het echt om de pistes, die moeten goed te doen zijn, een beetje gezelligheid er omheen is natuurlijk wel meegenomen maar een heftige aspresski hoeft niet zo nodig. Wie weet hier iets meer over zodat we een goede keuze kunnen maken. Alvast bedankt!

El.

• JW

“..eigenlijk allemaal beginners en de meeste ook niet erg talentvol…” :?

Ik vraag me af hoe je met zo'n groep uitkomt bij de keus tussen Laax en Serre C. Wil je er met zo'n groep echt plezier in krijgen dan zou je m.i. echt (en veel !) les moeten gaan nemen. Bij voorbeeld met je eigen groep een aantal dagen een leraar nemen. En dan zou je m.i. de keuze van je reisdoel vooral dáár op af moeten stemmen. Dan zou ik een niet te groot Oostenrijks gebiedje (Fulpmes, Groszarl, enz enz.) of Zwitsers gebiedje eerder aanraden.

Laax ken ik niet, maar ik betwijfel of Serre C. daarvoor de ideale bestemming is. Op zich zijn er genoeg gemakkelijke pistes, ook dalafdalingen, dus het is wel te doen.

• el

Bedankt JW. Het was niet bepaald een bewuste keuze, maar meer dat er gewoon niks meer te vinden was, zeker niet voor 8 pers. in één acco. Beetje een last minute idee van ons om te gaan. Wat er nog wel was is Hohentauern, mij leek dit wat minder omdat ik dacht als het zo'n klein gebied is en we nog niet zoveeel kunnen zijn we misschien wel aangewezen op één of twee pistes waar we dan alleen maar af kunnen omdat de rest te moeilijk is. Maar ik begrijp uit je reactie dat jij juist een kleiner gebied aanraadt. Is Hohentauern dan een betere keuze in dit geval? We hebben wel wat les achter de rug (op één na dan, maar die gaat nog wel vooraf lesnemen) het is dus niet zo dat we helemaal nog niks kunnen, maar in VT vonden sommige een aantal blauwe pistes toch nog wel moeilijk (ik zei al weinig talent) en bleven we een beetje op de groene hangen. In Fieberbrun ging het van blauw wel aardig en de jongste kids gingen daar ook goed van rood naar beneden, maar hadden toen wel les.We willen idd ook nog wel les nemen daar, maar niet echt de hele week.

• JW

Hohentauern ben ik nooit geweest, maar het gebied lijkt me wel weer erg klein. Daardoor kan het voor je groepje, dat op zich weinig piste-kilometers gebruikt, misschien toch wel goed zijn. De hoogteligging is wel mooi.

Naar mijn idee zouden jullie er in elk geval met je groepje veel meer plezier uit kunnen halen als je eerst wat meer investeert in beter skiën leren. Ook dát kan leuk zijn. En daarvoor hoef je helemaal geen skifanaten te zijn.

Een gebied als VT bezoeken, en dan zelfs de meeste blauwe nog te moeilijk vinden is m.i. een beetje vloeken in de kerk. Zonde van je dure pas, en zonde van je bezoek aan een gebied dat gemáákt is voor lange tochten over alle kleuren pistes.

Mijn advies: als het Serre C. (of waar dan ook) wordt, neem dan met je gehele groep minstens een dag of vier voor de ochtend een privéleraar. Kan gezellig zijn, en bovendien leer je met je groep waar je allemaal 's middags kunt skiën. Zonder op die ene groene te blijven hangen.

• germie

Serre Che bestaat uit diverse dorpjes, dus het is geen klassiek skidorp.

Verder ben ik er ook nooit geweest, maar ik ga het over 11 dagen ondervinden.

:D

Laax ken ik ook niet.

Ik denk dat je vooral moet kijken naar de bereikbaarheid en de eisen van de accomodatie. Het skien is denk ik in beide gebieden voor jullie voldoende.

• èl

Bedankt, met de groep een privéleraar voor de ochtend….leuk idee! Blijven we toch bij elkaar (wat vooral de jongste leuk vinden) en kunnen we idd 's middags ook beter uit de voeten. Je hebt helemaal gelijk over VT, het was eigenlijk een beetje zonde van het geld maar ondanks dat toen wel een beetje verliefd op de sneeuw geworden. Maar goed voor nu houden we het dan maar op Serre C en de optie omzetten naar def. boeking en voor volgende keer wat eerder verdiepen in de mogelijkheden, zodat we ook meer keus hebben. enne …..wie weet komt het talent toch nog boven water en kunnen we volgend jaar wel VT oid aan hihi

• menno

Serre-Chevalier is een mooi en vooral erg onderschat gebied

Het is bovendien geen station (zoals veel dorpen in franse gebieden; bijv. Les Arcs) maar een aantal dorpjes waar het hele jaar mensen leven

Mooie lange afdalingen tussen de bomen

Leuke hutjes op de piste

En bovendien dit jaar erg goede sneeuw

Laax-Flims-Falera heeft goede marketing, maar is als skigebied sterk overgewaardeerd

Duur (parkeren kost CHF 10 per dag!!! bovenop je skipas)

Slechte pisten preparatie

• skiester

ik zit nu in Flims (ligt naast Laax, deelt het gebied) en ik kan je uit ervaring vertellen dat dit gebied niet echt geschikt is voor beginners. Alleen het Foppa/Naraus gebiedje (Flims kant) is daarvoor geschikt. Mijn moeder skiet dan al 30 jaar maar is een beetje angstig en skiet eigenlijk alleen blauw. Die had dus deze week een beperkt gebied beschikbaar. Gelukkig vindt zij dat niet erg.

De rode dalafdalingen naar Laax en Flims zijn echt lastig: die zijn op bepaalde plaatsen erg donkerrood!

• el

Bedankt voor jullie reactie's! Nu weten we zeker dat Serre Chevalier voor nu de beste keus is.

• Ewald

@Skiester

Wat grappig.

Mijn vrouw en ik gaan samen met een zwager en een vriend volgende week naar Laax en mijn vrouw skiet het liefst ‘makkelijk’ hoewel ze ook best donkerrood en zwart naar beneden kan komen. Mijn zwager en de vriend hebben weinig ervaring.

2 jaar geleden zijn we in Crans Montana geweest en afgelopen jaar in Laax.

Toen ik een paar maanden geleden aan hen vroeg of het Crans Montana, Laax of een ander moest worden werd met elgehele stemmen Laax gekozen omdat het daar niet zo moeilijk skien was. Ze konden nml. met blauw en ook wat rood het gehele gebied doorkruisen. En hoewel de soort piste mij niet zoveel uitmaakt (als het maar wit is van de sneeuw) ben ik het wel met ze eens.

IK vond de rode pistes in bv. Lermoos, Seefeld en Filzmoos eerlijk gezegd ‘roder’ dan in laax.