beste skigebied

• Harry (Winterberg)

Onbetwist nu op 1 sinds de nieuwe aansluitingen: Kitzbühel - Westendorf - Skiwelt, op 2: Pitztaler Gletscher, klein, maar schitterend!, op 3: 3V op 4: Tignes-Val d´Isere, op 5: St. Moritz, vooral vanwege de adembenemende panorama´s. 6: Winterberg en Willingen, op werkdagen heerlijk skiën vlakbij, in de weekenden is uitwijken naar andere dorpen beter ivm. drukte (vandaag is het opeens opvallend rustig)

Tegenvallende skigebieden: 1: Sölden, duur en weinig interessante pistes, 2: Saalbach-Hinterglemm, eentonig, 3: Snowworld Landgraaf, tergend langzame stoeltjeslift, ook 3: Bottrop, één groot drama

• rutger FKA rudiratlos

Montarosa anyone.?. staat hoog op mn wish list (samen met zermatt)

• JW

Kan ik me voorstellen. Als ik er geweest was stond het waarschijnlijk in mijn top-5 :D

• atomic

Om een lijstje van beste skigebieden te maken is natuurlijk de eerste vraag die je je zelf stelt waarmee het skigebied het beste is.

Omdat wij bijna altijd in Val Thorens gaan skieen heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal. Wij kiezen altijd voor Val Thorens vanwege het hooggelegen, sneeuwzekere en uitgestrekte gebied waar we fijne dagtochten maken. Daarnaast boeken we altijd een redelijk voordelige busreis naar een appartement direct aan de piste.

We zijn ook een keer in Tignes geweest en hebben daar ook fijne tochten kunnen maken. Wij vonden Tignes heel vergelijkbaar met Val Thorens.

We hebben leren skieen in Fuegen en een jaar later in Gerlos/Koenigsleiten . Als beginner vond ik de pistes daar moeilijk genoeg. Zeker in Koenigsleiten had je moeilijke afdalingen. Een paar jaar geleden hebben we met collega's nog een paar dagen in Gerlos en Koenigsleiten geskied. De moeilijke en ‘steile’ pistes van toen waren voor mij ineens veranderd in glooiende pistes waar je met hoge snelheid lekker kon carven. Maar omdat we inmiddels Val Thorens waren gewend vonden we Gerlos vrij beperkt.

Ooit droomde ik van een keer te kunnen skieen in Canada. In 2006 hebben we deze droom kunnen waarmaken. In iets meer dan 2 weken hebben we skigebiedenvan Banff (Sunshine Village en Norquay) Panorama en Lake Louise bezocht. De ski-gebieden zijn niet heel groot. Kenmerkend voor Canada was vooral de relaxte sfeer op de pistes, bij de lift en in de restaurants. Daarnaast zijn de Canadian Rockies prachtig om te zien. Wat betreft ski-beleving staat Canada onbetwist op nummer 1. Maar helaas is het financieel niet mogelijk om elk jaar te gaan.

Mijn persoonlijk top 5 is voornamelijk gebaseerd op de mogelijkheid om tochten te maken :

1) Trois Vallees (Val Thorens)

2) Espace Killy (Tignes)

3) Lake Louise

4) Sunshine Village

5) Panorama

Over twee weken vertrekken we naar Val Gardena dus kunnen we daarna laten weten of het terecht als beste ski-gebied is uitgeroepen.

• maarten

atomic ben benieuwd hoe je dat ervaart , eenmaal in 3T geweest valt eigenlijk alles een beetje tegen ,ik hoor graag van je, maarten

• Claudia

Nou Maarten, wat jij schrijft eenmaal in 3v en verkocht geld echt niet voor mij hoor.

Wij gingen altijd naar 3v en toen eenmaal naar Val Gardena, en toen was ik echt verkocht. De heerlijke italiaanse sfeer, het voortreffelijke eten en de prachtige natuur met de geweldige ski mogelijkheden en ook de goede accomodaties die ik in 3v helaas weinig ben tegen gekomen.

Alles bij elkaar zorgt voor een topvakantie en dat is meer dan skien alleen. En dat heb ik in Val Gardena gevonden.

• atomic

@Claudia

Ik ben zelf ook benieuwd wat ik er van gaat vinden. Wij gaan op wintersport om te skieen, dus vinden we het jammer als we veel tijd moeten verspillen aan wachttijden bij liften, onnodige busverbindingen etc,… Daarom skieen we graag in 3V

Maar mede door alle positieve verhalen die je hier over Italie leest en de hoeveel sneeuw die er al is gevallen hebben we de gok genomen. Ik heb me de afgelopen tijd wat meer in de Dolomiten verdiept en ik ben er van overtuigd dat we het leuk gaan vinden.

Aan de accomodatie stellen we niet zulke hoge eisen. We hebben in Italie een eenvoudig hotel geboekt met een niet al te grote kamer. Als de bedden en het sanitair maar goed zijn, zijn we al tevreden.

En mocht Italie toch niet brengen wat we ervan verwachten, dan hebben we altijd nog twee weker later onze vakantie naar Val Thorens.

• claudia

Atomic,

Ook bij ons staat skien op nummer 1, zeker te weten, daar gaan wij ook voor. Maar ik vind het ook belangrijk dat de accomodatie schoon is, het eten lekker en een goede sfeer.

En lange wachttijden heb ik in val gardena nog niet meegemaakt, maar wij hebben tot nu toe ook alleen maar buiten het seizoen gezeten.

En zonder busverbinding kun je hele tochten maken. Maar een klein stukje pakken met de bus om ergens anders heen te gaan zie ik niet als bezwaar. Of je nu in een skilift zit of in een bus, het gaat erom dat je van a naar b kunt.

Maar ik ben ook heel benieuwd wat je ervaring zal zijn.

Wij vertrekken a.s. vrijdag, heb er veel zin in:-)

• Marinus

Harry (Winterberg) schreef:

>

> ook 3: Bottrop, één groot drama

Wat is er Harry, heb je een hekel aan dronken landgenoten op de skies :D

Marinus

• Joep

Puur ski-technisch.

1. 4 vallées

2. 3 vallées

3. Serre Chevalier

4. Portes du Soleil

5. Laax

En ergens moet Samnaun/Ischgl er eigenlijk ook wel in, maar ik vind het een beetje een klinisch gebied: heel tof skiën, maar er mist iets…

Espace Killy en Jungfrauregio scoren bij mij toch niet zo hoog (maar dat heeft denk ik ook te maken hebben met tegenvallende sneeuwcondities toen ik er was).

Sfeervol vond ik het in Grindelwald, Samnaun, Savognin, Avoriaz (ja, echt!) en Serfaus.

Zermatt, Dolomieten en Ober-Engadin (St. Moritz e.o.) staan (met een heleboel andere gebieden) nog op mijn wenslijstje.

En dan is het maar de vraag of het er van gaat komen dit jaar… Net (weer) vader geworden en een verbouwing die financieel behoorlijk uit de hand is gelopen achter de rug :(