Om een lijstje van beste skigebieden te maken is natuurlijk de eerste vraag die je je zelf stelt waarmee het skigebied het beste is.
Omdat wij bijna altijd in Val Thorens gaan skieen heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal. Wij kiezen altijd voor Val Thorens vanwege het hooggelegen, sneeuwzekere en uitgestrekte gebied waar we fijne dagtochten maken. Daarnaast boeken we altijd een redelijk voordelige busreis naar een appartement direct aan de piste.
We zijn ook een keer in Tignes geweest en hebben daar ook fijne tochten kunnen maken. Wij vonden Tignes heel vergelijkbaar met Val Thorens.
We hebben leren skieen in Fuegen en een jaar later in Gerlos/Koenigsleiten . Als beginner vond ik de pistes daar moeilijk genoeg. Zeker in Koenigsleiten had je moeilijke afdalingen. Een paar jaar geleden hebben we met collega's nog een paar dagen in Gerlos en Koenigsleiten geskied. De moeilijke en ‘steile’ pistes van toen waren voor mij ineens veranderd in glooiende pistes waar je met hoge snelheid lekker kon carven. Maar omdat we inmiddels Val Thorens waren gewend vonden we Gerlos vrij beperkt.
Ooit droomde ik van een keer te kunnen skieen in Canada. In 2006 hebben we deze droom kunnen waarmaken. In iets meer dan 2 weken hebben we skigebiedenvan Banff (Sunshine Village en Norquay) Panorama en Lake Louise bezocht. De ski-gebieden zijn niet heel groot. Kenmerkend voor Canada was vooral de relaxte sfeer op de pistes, bij de lift en in de restaurants. Daarnaast zijn de Canadian Rockies prachtig om te zien. Wat betreft ski-beleving staat Canada onbetwist op nummer 1. Maar helaas is het financieel niet mogelijk om elk jaar te gaan.
Mijn persoonlijk top 5 is voornamelijk gebaseerd op de mogelijkheid om tochten te maken :
1) Trois Vallees (Val Thorens)
2) Espace Killy (Tignes)
3) Lake Louise
4) Sunshine Village
5) Panorama
Over twee weken vertrekken we naar Val Gardena dus kunnen we daarna laten weten of het terecht als beste ski-gebied is uitgeroepen.