beste skigebied

• christophe

http://www.valgardena.it/download/gardena/pdf/ADAC_Reisemagazin2009_Groeden_Val_Gardena.pdf

erg subjectief zoiets maar toch wel verassend Val Gardena als ADAC skigebied '09.

persoonlijk ga ik voor (zuiver op gebied v skien):

1) Espace Killy (2 Gletschers, verloren valleien, woestijn,…pure woestenij)

2) Arlberg (iedere m² is skiable. buckel, off, blauw of cool)

3) Zermatt (Neverending slopes! veel variatie)

4) DolomitiSuperski (klein en fijn:-))

5) Via Lattea/Sestriere (ombekend mkt onbemind. schitterende carrousel, sneeuwzeker)

als ik de ambience, de scenery, alle randactiviteiten meetel:

1) Zermatt (Metropool tss de 4000'ers)

2) Arlberg (Cosmopolitische Lifestyle)

3) Ischgl (v platte s h i t tot decadentie², The City that never sleeps)

4) Wengen (Megamooi, gezellig en toffe tentjes)

5) Chamonix (Oergezellige ‘plek vd wereld’ onder het spiedende oog van oompje MB)

3 Vallées, 4 V: nog niet geweest; zouden ongetwijfeld zijn voorgekomen.

en jullie?

• Oscar

Hoi christophe,

zat vandaag bij wintersporters.nl

Ook daar Espace Killy op 1, gevolg door Quatre Vallées. Les 3 Vallées slechts op 5, nog achter Paradiski en Serfaus/Fiss/Ladis.

Maar: Zermatt pas op 21, Chamonix op 36, Flims/Laax op 43 vlak achter het Jungfraugebied, St. Moritz wordt niet eens genoemd…

Heb daar overigens geen problemen mee, blijf vooral fanatiek CH de grond in schrijven, dan heb ik daar alle rust…:D

groeten,

Oscar.

• christophe

kun je ook je top x ingeven oscar? jij bent al op heel wat plaatsen geweest. mss zit nog iets interessants bij…

trouwens waarom altijd dat ‘CH-protectiebeleid’? alsof iemand zich daardoor zou laten leiden…

CH heeft zijn klienteel, en je hoeft de meeste niet-CHgangers niet daarvan wegpraten. die komen sowieso toch niet. als schoolvoorbeeld van het CH-wintersportcliche: een vriendin die me vorige week nog zei: ‘naar zwitserland ga ik niet. da’s voor het rijk volk!' voila, dan gaat ze toch lekker elders, niet dan?! maar da's een andere - neverending - discussie;-)

• Bas

Het beste skigebied is het gebied waar je bent als er poeder ligt en je mooie lijnen kunt scoren.

Of was dat niet de vraag:-)

• JW

Och, dit soort lijsten van organisaties zegt zo bijzonder weinig. Hangt af van wie beoordeelt, waarop hij beoordeelt, en in hoeverre hij gebieden kent. Misschien heeft Val Gardena de ADAC-recensenten wel een leuke vakantieweek beloofd :D ?

“Het beste skigebied” is vooral een heel erg subjectief begrip. Iedereen heeft zijn eigen beste skigebied of skigebieden (en voor een eerstejaars kan dat best een heel klein onbekend Oostenrijks dorpje zijn).

Als ik uit de ca 40 - 60 skiplaatsen waar ik ooit heb geskied mijn favorieten zou moeten aanwijzen, zou dat het volgende lijstje op kunnen leveren:

Qua ski-plezier:

1. Tignes

2. La Grave

3. Chamonix

4. Ste Foye en Tarentaise

5. Bonneval sur Arc

En daarbij heb ik heel bewust alle Zwitserse bestemmingen gemeden, alleen al omdat ik nog nooit in dat rare kaasland heb geskied. Maar door die overdaad aan promotie-activiteiten van Oscar cs denk ik dat ik daar komend jaar toch maar es ga kijken :)

• Oja

@JW,

Hoe vaak nog, Zwitserland is k***************t. NIET heen gaan.

Overigens ik kan wel top 5 neerzetten maar dan zie je alleen de plaatsen waar ik de laatste tijd ben geweest….

Maar vooral NIET heen gaan is KLEINWALSERTAL….

• Harry H

Ik ga puur op mijn eigen belevenissen af en mijn top 5 is

1: Hinterglemm

2: Kleinarl/ Wagrain/Flachau

3: Skiwelt

4: Montafon/ Silvretta Nova

5: Kleinwalsertal/Oberstdorf

Voor mijn kinderen was Maria Alm de absolute nr 1 vanwege de kindvriendelijkheid met Kleinarl op een nummer 2.

Nooit meer is voor mij Lofer en ik had ook mindere ervaringen in Kirchberg.

• DooV

Je vergeet: waar je je maatje in een mooie spray kunt zetten.

• Oscar

christophe schreef:

>

> kun je ook je top x ingeven oscar?

'Tuurlijk kan ik dat…:)

> trouwens waarom altijd dat ‘CH-protectiebeleid’? alsof

> iemand zich daardoor zou laten leiden…

Dat is natuurlijk ook een beetje met een knipoog. Er zijn tientallen, misschien wel honderden skifora in NL en BE; als je CH op deze manier zou willen “beschermen”, zou je ook daar aan de slag moeten, maar daar heb ik de tijd niet voor. O ja, Russen verstaan geen Nederlands…:)

Toch kan ik me voorstellen dat steeds meer echte wintersporters de massale toeristencentra de rug toekeren. Gerlos was ooit een droom van mij in 1985, maar nu zou ik daar niet meer naartoe willen. Vergelijk het maar met popmuziek: op een gegeven moment ben je die commerciële top 40 zat en ga je naar een donkere achteraf gelegen kroeg waar mensen met liefde voor de muziek hun repertoire vertolken.

In CH zullen ze ook niet zo snel gebieden met elkaar verbinden. Als Lenzerheide, Arosa en Davos in Oostenrijk zouden liggen, waren die al lang met elkaar verbonden.

Goed, mijn top 5 is nu:

1. Matterhorn ski paradise. Qua pistelengte, hoogte en hoogteverschillen ongeëvenaard. Op de overige onderdelen afzonderlijk (bereikbaarheid, sfeer, aantal zonuren, kostenplaatje, andere sportmogelijkheden, winkelaanbod, diversiteit acco's en resto's, après-ski, uitgaan etc.) scoren andere plaatsen wellicht beter, maar alles bij elkaar opgeteld is Zermatt voor mij de nummer 1. Enig minpunt is dat je, eenmaal in Italië, in de gaten moet houden dat je de laatste lift naar CH haalt.

2. Jungfraugebied. De drie M's: de Maagd, de Monnik en de Muur. Lauberhorn, James Bond afdaling, Wengen en Mürren autovrij. Ik heb zelf alleen maar ervaring in Grindelwald, denk dat ik een volgende keer naar Wengen ga.

3. Quatre Vallées. Mont Fort en veel skiroutes (offpiste kun je dit niet noemen, bij het echte offpiste werk laat je je niet leiden door liftkabels of bordjes, helaas is dat echte werk niet voor mij weggelegd). Maar ook cruisen in het Printze gebied. Helaas alleen ervaring met Nendaz en Veysonnaz, niet met Verbier.

4. Davos/Klosters. Door de bossen afdalen naar afgelegen gehuchten ver weg van de bewoonde wereld. Jij noemt Zermatt een metropool, maar op Davos is dat veel meer van toepassing. Vijf gebieden met ieder een eigen karakter. Deze zijn overigens niet aaneengesloten; de meeste prikkers zullen om die reden dit gebied links laten liggen.

5. Oberstdorf. Een leuke bestemming voor een paar dagen (sorry “oja”) en verrassend sneeuwzeker. Vanaf Düsseldorf rijdt de trein er rechtstreeks naartoe.

Op de wishlist staan o.a. Gstaad en de Alpenarena (Flims/Laax).

Misschien moet ik in 2010 er maar eens vanuit Chur op uit gaan trekken: Lenzerheide, Arosa, Flims/Laax, bij elkaar toch ook goed voor zo'n 400 km pisten…

Maar vanuit Villars-sur-Ollon via Les Diablerets en Gstaad naar Ried bij St. Stephan heeft zo te zien ook wel iets bijzonders…

groeten,

Oscar.

• Henk

Voor mezelf:

Morgins - Portes du Soleil

Verbier - Haute Nendaz -4V

Bettmeralp

Voor gezin:

Grossarl

Filzmoos

Fieberbrunn