Skien met erg lage temperaturen

• GP

Nog 10 dagen en dan richting Zwitserland.

De voorspellingen geven aan dat er tegen die tijd nog wat sneeuw gaat vallen en dat het erg koud blijft.

Ik heb nog nooit geskied met temperaturen ver onder nul. Meestal in maart naar de wintersportoorden en vrijwel altijd mooi aangenaam weer.

Is het goed te doen skien in de vrieskou.?

• rutger FKA rudiratlos

als de zon schijnt, er geen wind staat en de luchtvochtigheid laag is .(zoals nu)

tevens heb je bij dit weer inversie. boven op de berg is het dan aangenaam, beneden vries je kapot. (wel eens gehad dat in 200 hoogtemeters de temperatuur 10 graden zakte :) dat merk je wel)

-15 is dan goed te doen

maarja gaat de wind naar noord noord west.. dan heb je meer wind meeer wolken hogere luchtvochtigheid en en hier en daar wat sneeuw.. dan is het bij -10 al bikkelen.

• Ewald

Skien in de vrieskou is goed te doen.

Gewoon zorgen voor thermisch ondergoed, goede handschoenen en uitkijken voor je oren en ogen.

Zelf hebben we meerdere malen in Noorwegen in december en januari geskied en bij een droge lucht is het tot -15 prima te doen.

Bij een echte -27 zijn we toen wel gestopt.

Aangezien er toen een lekker fris windje stond was de gevoelstemperatuur nog een stuk lager.

• Helga

Ik heb best vaak in januari geskied en ook heel erg koude en stormachtige dagen meegemaakt. het is soms wel ff bikkelen, maar als je je goed aankleedt (eventueel een hannibalmasker op doen) en een helm hebt (vooral heel fijn voor je oren) hou je het best vol. Die warme choco of het biertje na afloop smaakt dan nog beter vind ikzelf :-)

• Oscar

GP schreef:

> Ik heb nog nooit geskied met temperaturen ver onder nul.

> Meestal in maart naar de wintersportoorden en vrijwel altijd

> mooi aangenaam weer.

> Is het goed te doen skien in de vrieskou.?

Skiën in de vrieskou is niet anders dan bij mooi aangenaam weer, misschien dat de ondergrond iets anders is maar de basis blijft hetzelfde: gewoon op twee latten naar beneden glijden…:)

Ik heb diverse keren behoorlijk lage temperaturen meegemaakt. Op kou kun je je kleden, doe dat dus ook.

Lage temperaturen zijn op zich niet vervelend, het zijn vooral vocht en windchill die het voor je gevoel koud maken. Zelf heb ik hier overigens geen problemen mee: de winterSPORTERS onderscheiden zich nu van de vakantiegangers.

Sla overigens in deze omstandigheden je anti-zonnebrand-smeersessie niet over. Ik ben twaalf jaar geleden behoorlijk verbrand bij min 25.

Viel Spaß,

Oscar.

• JW

Soms vraag je je af of vragen echt serieus zijn… :?

Dat had ik bij deze toch wel heel erg.

Je praat over WINTERsport, dat doe je BUITEN in het WINTERSEIZOEN en dan liefst ook nog op een plaats waar de temperatuur onder nul is en liefst ook blijft (want bij hogere temperaturen gaat sneeuw smelten).

En natuurlijk kun je niet, zoals thuis, de thermostaat buiten zo precies afstellen dat de temperatuur de hele dag varieert tussen maximum + 0 en minimum - 0. In de natuur, en zeker als je ook nog continu van hoogte wisselt, varieert die temperatuur wel eens.

NATUURLIJK is het prima skiën bij lekker koud en stevig vriezend weer ! Heel wat beter zelfs dan bij bloedheet en stevig dooiend weer. Daarvoor hebben ze zelfs winterkleding uitgevonden !

Ijskoud weer, scherpe naalden prikkend in je gezicht, sneeuw stuivend over de hellingen, schuin hangend tegen de storm om naar beneden te komen, ook dát is wintersport ! En genieten !!