Zwitserland of Oostenrijk

• Raffie

Hallo allemaal,

Dit bericht lijkt een beetje op mijn eerdere bericht, maar is toch iets anders.

Jullie als echte experts kunnen mij vast de voor en nadelen geven van Oostenrijk en Zwitserland ?

We zijn heel erg aan het twijfelen of we naar Zw. of Oos. gaan. Serfaus spreekt ons erg aan, dan heb je een idee wat we zoeken.

We zijn er vroeg bij want we willen met de kerst 2009 voor het eerst op wintersport.

Ik hoop dat jullie ons op weg kunnen helpen.

groetjes Raffie

• Oscar

Hoi Raffie,

voordat ik mijn verhaal begin, eerst een paar dingen:

1. Er heerst(e:?) op dit prikbord een tendens om niet meer (positief) over CH te schrijven:). Meest genoemde reden: het beschermen van een stukje Alpen tegen het massatoerisme waaraan met name de Oostenrijkse en Franse Alpen ten prooi zijn gevallen.

2. Als het kerst 2009 is, zul je deze prik hier niet meer terugvinden. Bookmark deze dus of gebruik het archief van dit prikbord.

3. De komende tijd komen er veel prikkers terug uit CH en AT; zij zullen wrs. hun ervaringen hier posten (variërend van “het was tof” tot complete Tolkien-romans).

> Serfaus spreekt ons erg aan, dan heb je een idee wat we zoeken.

Dat idee heb ik dus niet:

1. ik ben daar nog niet geweest

2. zelfs al ben ik daar wel geweest, dan kan ik nog niet afleiden wat Serfaus voor jou zo bijzonder maakt.

Met je eerdere prik kan ik meer uit de voeten.

—we moeten leren skieen

Kan in beide landen. Aangezien je pas kerst 2009 weg wilt, raad ik je aan alvast les te nemen op een indoor skibaan. Niet alleen heb je dan meer ervaring als je t.z.t. in de sneeuw staat, maar haal je ook meer uit een gebied zoals bv. Serfaus.

—mooi chalet

Hebben ze in beide landen.

—gezelligheid

—Apres ski

Ik neem die twee even samen.

Beide zijn persoonlijke begrippen. Ik vond Zermatt erg gezellig, met als après bv. live band in de Hennu Stall of lekkere Glühwein in de Papperla Pub of dat Vikingschip onder de brug van de Gornergratbahn. Maar ook een duik in een zwembad is voor mij après-ski. 's Avonds een dorp waar je lekker door kunt wandelen zonder dat je a la minute wordt geterroriseerd door muziekinstallaties waaruit “foute” après-ski muziek komt.

In Grindelwald is het allemaal wat minder op dat gebied. Wengen is net als Zermatt autovrij, dat geeft een wintersportplaats ook gezelligheid.

Klosters heinner ik me als een leuk dorp, waar je echter niet voor de après-ski in de kroeg moet zijn.

Sowieso is après-ski in CH veel minder “carnavalesk” dan in AT (lees: “met zijn allen in de kroeg op skischoenen dansen op nummers over drank, ijsberen en de mooiste aars ter wereld”).

—winkels

Als het om je dagelijkse boodschappen gaat om bv. 's avonds je maaltijd te koken, dan zal AT wellicht wat goedkoper zijn. Kan daar geen uitsluitsel over geven, heb nl. meestal onderdak in hotels.

Als het om funshopping gaat, is CH wellicht een geschiktere plaats om overtollig geld kwijt te raken, zeker als ik de prijskaartjes naast die klokjes in Zermatt mag geloven…:)

—restaurant, schaatsen en van alles te doen.

Restaurants zijn in beide landen in allerlei soorten en maten te vinden. Elk gebied heeft zijn eigen traditionele keuken waar je wel of niet van houdt. CH heeft mij tot op dit moment nog nooit teleurgesteld.

Elke zichzelf respecterende wintersportplaats heeft wel een schaatsbaan. In Zermatt zijn er zelfs drie. Davos heeft de grootste van Europa en in Grindelwald is bij de boeking van je acco de toegang tot de schaatsbaan en het daaraan verbonden grote indoor sportcentrum inbegrepen. In Zell am See kun je uiteraard op het bevroren meer schaatsen (wellicht ben je getuige van ijszeilers).

Randactiviteiten: verschillen erg van plaats tot plaats, maar een sportcentrum en een Rodelbahn zijn bv. in vrijwel elk dorp wel aanwezig. Grindelwald is “luge capital of Europe” met diverse sleeroutes van wel 15 km en 1500 meter hoogteverschil. In Igls (bij Innsbruck) kun je met een bobslee door het ijskanaal. Plaatsen als Davos en Klosters hebben ook veel langlauf- en wandelmogelijkheden, dat geldt ook voor de Skiwelt Wilder Kaiser (hier vindt elk jaar een langlaufmarathon plaats).

Tja, en dan blijven er nog overeenkomsten en verschillen over zoals:

* in CH houd je veel meer euro's over (je spendeert er alleen veel meer “Alpendollars” = franken)

* betalingsverkeer in CH vond ik wat eenvoudiger dan AT; zo betaal ik in CH mijn skipassen met PIN

* liften in CH gemiddeld minder modern dat AT (ja, ik weet het, Zermatt is een uitzondering)

* voor beide landen heb je een Vignette nodig, in CH is deze duurder dan in AT maar wel een jaar geldig

* in CH strenge controles op te hard rijden (berucht: camera's Hauenstein bij uitrijden tunnel!) en hoge boetes bij geconstateerde overtreding

* in AT is te hard rijden ook een milieudelict

* CH is in het algemeen eenvoudiger te bereizen dan AT (gegarandeerd niet in de file bij München:)), wel moet je voor sommige gebieden de auto een stukje op de trein zetten (bv. Autoverlad Lötschberg naar Zermatt) en zijn sommige plaatsen (Zermatt, Wengen) autovrij

Ik hoop je geholpen te hebben, anders even de reacties van andere prikkers afwachten.

Viel Erfolg,

Oscar.

• Raffie

Hallo Oscar,

Een dikke pluim en grote dank voor je bericht !

Je zou een voorbeeld moeten zijn voor vele posters. “Vroeger” kreeg men vaker dit soort uitgebreide info, maar tegenwoordig heb je eerder een opmerking te pakken dan een goede tip. Ik hoop dat men het nut van een forum weer inziet en zo info met elkaar deelt en elkaar echt probeert te helpen op een normale aardige manier. Dan kan men jouw zeer uitgebreide bericht als voorbeeld nemen.

Goed dit even ter zijde….

Heel veel info en we gaan dit allemaal meenemen in ons besluit welk land onze 1e skivakantie zal zijn. Helaas hebben we hier in Noorwegen geen indoorbanen waar men kan leren skieen en kan men alleen leren skieen in de openlucht en vaak alleen in de weekeinde waar heel Noorwegen dan op de piste staat, want skien is de nr1 sport voor Noorwegen, alleen van apresski, goed restaurant of een bak lekkere warme chocomelk hebben ze nog niet gehoord.

In @!#$ en andere grote plaatsen is dit natuurlijk wel iets beter, toch is er nog maar weinig toerisme hier voor het skien.

Apes-ski is voor vele meteen een bonkende disco en schaars geklede dames op de bar, is natuurlijk ook leuk om warm te blijven, maar gewoon relax lekker eten en wat wandelen en funshoppen is ook gezellig.

Dat was ook de reden waarom ik denk dat Serfaus leuk is, ook al ken ik het alleen vd reclame op de verschillende websites. Avondwandeling, schaatsen, shoppen en show op de piste vd ski-teams brengt net dat beetje meer leven in de brouwerij. We wonen in Noorwegen en dat is ons na 6 jaar net effe iets te rustig geworden, oke we hebben hier ons reisburo en hebben dan toch wel de kontakten met de Belgen en Hollanders, maar verder is hier weinig tot niets te beleven.

Als we dan op vakantie gaan is een beetje drukte, toerisme en gezelligheid wel leuk. Ik heb onze vrienden al gevraagd of ze niet mee willen rond die tijd, maar iedereen wil “graag” naar schoonmoeder in die tijd. Tzt zal ik eens een oproep plaatsen aan mensen die ook in die kerstperiode naar Serfaus (of andere plaats) gaan skieen, lijkt me leuk om mensen te leren kennen, wat met meer is het altijd gezellig.

In maart moeten wij voor een beurs in de ahoy naar NL, misschien kunnen we het inplannen dat ik daar 1 of 2 dagen les nemen (meer tijd is er niet). Ik heb iets gelezen of de mooiste indoorski ergens in Landgraaf.

In ieder geval nog eens bedankt voor je tips en advies en ik blijf deze thread zeker in de gaten houden, wie weet komen er meer leuke reacties.

groetjes Raffie

vanuit koud Noorwegen

• bBagheera

In zo'n land wonen en dan in 2009 voor het eerst op wintersport gaan en nog wel in zw of Oos????

Dat meeeeeen je niet!

Maar effe serieus, is het dan niet mogelijk om ergens een weekend je te plannen om te kijken of je het leuk vindt? Er moet toch op een paar honderd kilometer afstand ergens wel te skien zijn lijkt me……

Voor een boel ‘lawaai en gedoe’ (positief bedoeld) tijdens de vakantie heb ik het gevoel dat je naar Oostenrijk zou moeten, heb het idee dat men in Zwitserland wat rustiger en meer op zich zelf is.

Veel plezier en vergeet niet gebruik te maken van je visitekaartje van het reisburo, kan leuke kortingen opleveren heb ik altijd begrepen.

• Raffie

Hai bBagheera,

moeilijke naam zeg…hihi.

Oke oke ik schaam me diep…. maar ik moet toch eerst een beetje aan mijn conditie werken, spiertjes trainen voor ik op de latten ga, heb ik nu een jaar tijd de tijd voor.

Gebruik/misbruik maken van het reisburo is niet netjes he, eigenlijk moet men iedereen gelijk behandelen en het liefst iedereen korting geven en niet alleen ons..hahahaha

We reizen veel en zitten helaas veel voor “de zaak” in hotels, maar meestal krijgen ze ons kaartje pas achteraf. Voor ons is iedereen eigenlijk gelijk of je nu eigenaar bent van een reisburo of een normale baan hebt, allemaal zijn we mensen toch en willen allemaal een top vakantie en daar willen we best voor betalen want we weten als geen ander dat kwaliteit en goede service net effe iets meer kost.

Inmiddels ben ik wat aan het googelen geslagen en eens wat gesurfd door zoover, maar echt veel berichten zie je niet.

Zoek eigenlijk een goed/luxe app. of hotel-app. want Chalets voor 3 pers. zie je helaas nergens.

Raffie

• Oscar

Hoi Raffie,

> Je zou een voorbeeld moeten zijn voor vele posters. “Vroeger” kreeg men vaker

> dit soort uitgebreide info, maar tegenwoordig heb je eerder een opmerking te

> pakken dan een goede tip.

Vergeet niet dat veel prikkers nu op vakantie zijn.

> Helaas hebben we hier in Noorwegen geen indoorbanen…

Dat is voor mij als prikker natuurlijk handig om te weten, dat je in Noorwegen resideert. Dan zal ik meteen even wat luchthavens voor je noemen: in AT zijn dat Innsbruck en Salzburg, in CH vooral Zürich en Genève, in iets mindere mate Bern.

“Arjan” heeft een heel verhaal geschreven over “met het vliegtuig naar de wintersport”, in het bijzonder vliegen op Genève: klik.

Dit stamt uit de zomermaanden; wellicht dat het je niet opgevallen is.

Er zijn dus wel degelijk prikkers met uitgebreide info hier.

> want skien is de nr1 sport voor Noorwegen,

:? Ik dacht altijd dat dat vooral skilopen was, herinner me nochtans de beelden van mensen die skilopend naar hun werk gingen.

By the way: wat is er mis met Italië en Frankrijk?

Over Italië is veel geprikt hier, zoek maar eens op bijdragen van “Richard I” en “marlene”. Overigens is Italië meer dan alleen maar die super Dolomieten.

En Frankrijk krijgt al snel het vooroordeel van blokkendozen en het feit dat de enige après-ski daar de twee woorden Frans van de uitdrukking zijn. Welnu, Franse après-ski is gewoon anders (vooral uitgebreid eten in restaurants), Franse muzieksmaak ook (mede doordat ruwweg de helft van de door kroegen te draaien muziek aldaar “francophone” moet zijn) en er zijn ook echte dorpen zoals Le Grand Bornand en La Clusaz, waar de plaatselijke kerk het hoogste gebouw is.

groeten,

Oscar.

• Raffie

Thanksss Oscar,

Ik was idd al begonnen om in het archief rond te neuzen, maar is heel veel werk door alles open te klikken….

Italie…hmmmm (om het nog makkelijker te maken) hahahaha.

Goed te horen/zien dat er nog meer goede posters hier zijn.

Raffie

• DooV

Over Tolkien gesproken ;-)

• Helga

Raffie, als je een leuke bestemming/dorp/skigebied hebt gevonden, ga je naar de betreffende site. geeft via de zoekmachine van acco's zoeken je wensen door en huppa, er volgt een mooi lijstje!!! en aan de hand van dat lijstje kun je kijken of er een favoriet tussen zit. Zo eenvoudig is het :-)

maaaar………….. ga nu eerst eens ff een paar dagen lekker oefenen in je mooie Noorwegen…. dan weet je of skiën/boarden echt wat voor jullie is en of je wel/niet verslaafd bent geraakt…. :-)

• rutger FKA rudiratlos

CH vs AT

tja

mindere punten (iha uitzonderingen daar gelaten)

-skipas is iha iets duurder dan in at (ca 10 a 15 %)

-onderdak is ook iets duurder, maar tov van andere alpen landen is zwitserland

uber netjes..(maar in AT is het ook heel goed)

-Flitsholia (houd je aan de snelheid op de snelwegen)

- skiliften infrastructuur is minder modern dan in AT.

- autobahn vignet (vaak voor at niet nodig)

- vaakk betaald parkeren bij de skiliften

betere punten

- Het is het mooiste alpen land.

- Het eten is er beter en niet duurder dan AT.

- minder massaal.

- Het is dichterbij en goed te bereiken met auto en trein

- veel skigebieden met veel hoogteverschil

- fantastische freeride en toer mogelijkheden.

- zwitserland heeft meer stijl

- 30 Sfr is maar 20 euro, het constante uiteindelijk valt de prijs toch wel mee gevoel.

Ga je voor skien en natuur, dan zwitserland..