dagtochten vanuit Selva

• atomic

Nadat ik had gezien dat er tijdens onze vakantie in de Dolomiten World Cup wedstrijden gehouden worden in Cortina d' Ampezzo heb ik eens gekeken of het mogelijk is skiend vanuit Selva naar Cortina te komen. Volgens mij moet dat mogelijk zijn als je onderweg nog een ski-bus neemt. Maar ik denk dat het te ver weg is om in een dag heen en weer te skien.

Als ik de diverse piste-kaartjes bekijk denk ik dat het mogelijk is om vanuit Selva/Wolkenstein een dagtocht te maken naar de volgende plaatsen :

Canazei

Arabba

Lagazuoi

La Villa (is Pedraces ook makkelijk bereikbaar ?)

Ik denk dat Marmolada, Cinque Torri, Cortina d' Ampezzo en Kronplatz

te ver liggen of de extra moeite niet waard zijn. We vinden het niet heel erg om kort een bus te nemen om in een ander deel van gebied te komen, maar we hebben geen zin om lang in een bus te zitten, daarna een paar korte pistes te doen en dan weer met dezelfde bus terug te rijden.

Wie van jullie kan mijn bovenstaande stelling bevestigen of tegenspreken.

Ik weet dat je de Sella Ronda twee kanten op kan nemen, maar het lijkt me leuker om afwijkende en hopenlijk minder drukke routes te nemen.

• Sus

probeer dit eens uit

http://www.dolomitisuperski.com/de-DE/1817DE.html

hier kan je dagtochten mee plannen , erg handig

• marlene

Canazei, Arraba, Lagazuoi en La Villa zijn allemaal prima te doen in één dag.

Pedraces ook hoor. Daar ben je eerder dan in Lagazuoi. Is best een aanrader. Daar ga je naar toe via de pistes van Gardenazza (die al redelijk rustig zijn) en kom je eenmaal aan bij Pedraces, daar is het helemaal rustig. Daar zijn ook nog eens 2 fantastische restaurantjes. Bij La Villa volg je gewoon de bordjes “St. Croce”. Helemaal bovenaan de piste (50 mtr. lopen vanuit de laatste lift) staat nl. een bedevaartskerkje. Daarnaast staat een restaurant waar de koster kookt.

Vorig jaar zijn wij vanuit Selva naar de Marmolada geweest. Is goed te doen. Je bent alleen niet de enige die daar naar toe wil. Als je besluit de Marmolada te bezoeken moet je beslist NIET gaan eten in het eerste restaurant onderaan de afdaling. Slecht en duur. Stukje verder is nog een restaurant, dat ken ik niet maar dat kan alleen maar beter zijn.

5 Torri zijn wij wel een keer geweest, maar ik zou het zo snel niet meer doen. Is erg ver weg en als er iets tegen zit dan heb je een probleem. Een taxi vanuit Alta Badia naar Selva zal niet goedkoop zijn.

Cortina d'Ampezzo is nog verder dan 5 Torri. Vanuit 5 Torri rijdt er een bus naar Cortina.

Kronplatz weet ik niet. Vanuit La Villa rijdt er tegenwoordig een bus naar Kronplatz. Ik denk dat het wel haalbaar is, maar ik zou daar naar informeren in je hotel. Daar zullen ze het wel weten.

Zoals eerder beschreven: de Sella Ronde moet je meer zien als een soort snelweg in het gebied. Het is inderdaad leuker om af te slaan.

Ga bijvoorbeeld bij Colfosco naar boven het Edelweissdal in. Schitterend!

Bovenaan de lift Forcelles staat een bankje met een prachtig uitzicht. Ernaast een prima restaurantje.

Ga ook eens naar Col Raiser en Seceda. Vanaf de Seceda kan je een prachtige lange afdaling maken naar Ortisei. Ruim 10 km als ik het goed heb.

• jo

Canazei, Araba, La Vlla, is allemaal heel makkelijk te doen, zonder bus of voettochten. Pedraces is ook makkelijk, je moet dan wel een stukje door la Villa lopen. Je kunt via Pedraces ook verder skiën naar Santa Croce, dit is een heel mooi kerkje waar je met je skischoenen aan een bezoek kunt brengen, je moet dan wel even een stukje naar boven klimmen, maar is de moeite waard. Dit is een makkelijke maar lange tocht. Naar Lagazuoi ski je tot Armenterola, daar ga je een stukje met de bus of met een taxi en dan met de lift omhoog. Als je bijna weer bij Armenterola terug bent is er een stuk vals plat. Je kunt dan lopen, maar je kunt je beter laten trekken door een paard (tegen kleine betaling) Marmolada is ook te bereiken zonder bus of voettochten. Wel op tijd vertrekken want het is een eind.hoor. Ook rekening houden met wel eens wachttijden bij de marmolada liften omhoog. Ik kan je aanraden alleen naar de Marmolada te gaan als het echt mooi weer is, anders loont het uitzicht niet. En als het heel erg koud is mag je soms helemaal niet naar boven.

Cinque Torri, Cortina en Kronplatz weet ik niet, nooit gedaan.

De Sella Ronde is wel drukker maar heel goed te doen hoor. Zeker als je vroeg vertrekt. Wij hebben het wel gedaan zonder ook maar ergens te wachten (ben nooit in hoogseisoen geweest). Als je er een beetje lang over doet heb je later in de middag wel kans op een rij, maar binnen 10 minuten zit je dan toch wel in de lift (dit was vroeger wel anders hoor, maar alles is heel erg verbeterd). De Sella Ronde niet op zondag doen, dan komen er heel veel bussen met mensen die maar een dag komen skiën en die willen dan allemaal de Sella ronde doen.

Nog een tip, ga de echt lange tochten niet doen met mensen die niet een beetje door kunnen/willen skiën, want dan haal je de laatste lift terug niet.

• jo

Ha, ha Marlene, we zaten precies tegelijk te typen.

• Claudia

Wij zijn vanuit Selva een keer naar Cortina gegaan. Maar we hebben toen de auto gepakt omdat we daar de hele dag wilde skien. Het was zeker de moeite waard. Prachtige afdalingen. Op de terugweg zijn we gestopt bij Cinque Torri, ook zeker een aanrader, wat is het daar mooi!

De Marmolada vind ik prima te doen op 1 dag. Inderdaad als het te druk is dan is er bij de lift een lange rij,maar aan te raden is om de Marmolada op maandag of dinsdag te doen, de meeste pakken hem aan het einde van de vakantieweek. In het begin is het minder druk. Vorig jaar waren we om 13.00 uur al weer beneden, gegeten en al.

Vorig jaar hebben we een poging gedaan om naar de Kronplatz te gaan, maar we waren te laat vertrokken, dus hebben we besloten om het niet te doen. We zijn wel tot aan de bus opstap plaats gekomen.

Dus als je optijd vertrekt en een beetje door skiet is het wel te doen.

lagazuoi is prachtig, de afdaling is niet spectaculair. Maar aan het einde over de rivierbedding door de paardjes voortgetrokken te worden is een belevenis.

En wil je lekker eten, halverwege de afdaling is een heerlijk restaurantje.

• marlene

Claudia schreef:

En wil je lekker eten, halverwege de afdaling is een heerlijk restaurantje.

Restaurant Scotoni. Volgens de Adac één van de beste pisterestaurants van de Alpen. Ik sluit me daar graag bij aan.

Maaaaar, het is daar altijd errug druk.

• atomic

Bedankt allemaal weer voor de tips. Het bevestigt grotendeels wat ik had gedacht. Die routeplanner is inderdaad makkelijk. Ik had deze al eerder gezien, maar was hem eigenlijk een beetje vergeten.

http://www.dolomitisuperski.com/de-DE/1817DE.html

Ik had niet verwacht dat je binnen 2,5 uur bij de Marmolada zou kunnen zijn. Ik hoop dat we tijdens onze vakantie in ieder geval goed zicht hebben, zodat we het hele gebied kunnen doorkruisen.

Ook zullen we de restaurant tips ter harte nemen. Maar omdat we een hotel hebben met half pension verzorging willen we tussen de middag niet te zwaar lunchen, want anders komen we nooit van de decemberkilo's af. ;)