Eerste keer ...

• Helga

Als je nog nooit hebt geskied vind ik het persoonlijk een idioot plan om gelijk een takke-end weg te gaan om te kijken of je het leuk vindt.

Ga dan eerst eens een paar dagen in Noorwegen skiën en lessen. Ondervindt of je het inderdaad leuk vindt en ga dan naar bijvoorbeeld Oostenrijk.

Neem aan dat er in Noorwegen voldoende ski-mogelijkheden zijn. huur schoenen en ski's en regel lessen.

veel succes!!

• Bas

Met het prijsniveau van Noorwegen kun je gemakkelijk een heel end weg om skieen te leren:-)

Bas

• Helga

Ik ben zelf in Zweden geweest (neem aan ongeveer vergelijkbaar met Noorwegen) en vond het prijsverschil behoorlijk meevallen. Alleen drank en ´s avonds uit eten gaan is duurder dan in NL. En of je nu een halve liter bier neemt in VT of in Noorwegen, denk dat daar weinig prijsverschil tussenzit :-)

Neem aan dat ze een auto hebben, dus een klein stukje rijden naar een Noors skigebied lijkt me toch echt vele malen goedkoper dan met auto of vliegtuig naar de Alpen.

• Raffie

Hallo,

Ontzettend bedankt voor jullie goede zorgen, dat is enorm aardig van jullie. Maar maak je geen zorgen over onze centjes, we kunnen het best betalen.

Uiteraard kan je in NL ook op het strand liggen en zonnen, daar hoef je niet voor naar Spanje, oke je hebt dan meer zongarantie.

Wij willen graag ergens anders heen, andere mensen ontmoeten, andere mentaliteit proeven, genieten van een ander land, anders eten en gewoon lekker op vakantie zijn, het is de hele ambiance er omheen, alles bij elkaar maakt het toch vakantie ? Zelf denken we dus dat het niet zo'n idioot plan is, of we nu 3 uur vliegen of 8 uur rijden (400km) naar een plek in Noorwegen.

Het lijkt nu net of ik me aan het verdedigen ben waarom we op vakantie willen.

hahahaha

Raffie

• Helga

je hoeft je niet te verdedigen :-) ik vind het hartstikke leuk dat jullie een keer lekker op wintersport willen, daar is niks op tegen!

het rare vind ik alleen, je woont in Noorwegen, voldoende skigelegenheid daar denk ik elke winter? En dan wil je je allereerste keer helemaal naar Oostenrijk…

Ik vraag me dan hardop af, waarom gaan jullie niet eerst eens een paar dagen sneeuw opsnuiven en leren skiën in Noorwegen? juist daar in de echte sneeuw leer je snel genoeg of jullie het zoooo leuk vinden, dat je eraan verslaafd raakt… Kijk en als je dan zegt, we willen graag naar de Alpen, heeeeeel begrijpelijk!

Zo gaan er altijd Nederlanders eerst eens een paar dagen naar Winterberg om te kijken of het wat is. beetje vergelijkbaar met jullie situatie, alleen jullie hebben de luxe daar in Noorwegen, dat je er kunt skiën en er vaak voldoende sneeuw ligt… Hadden wij dat maar hier.

Ik wil dus ook helemaal geen kritiek geven op je plannen, maar het is zo nutteloos als je volgend jaar naar Oostenrijk gaat en je vindt er geen ene reet aan.. zit je daar een hele week sjagerijnig in de sneeuw. De meeste mensen vinden wintersport (en dus skiën of boarden) helemaal geweldig of helemaal niks…

• Ronaldski

Mensen hierboven doe toch niet zo betuttelend.

Raffie wil gewoon naar Oostenrijk en geef hem dan het advies waar hij naar vraagt.

Ik heb de laatste jaren nauwelijks nog in Oostenrijk gewintersport, dus veel actuele info heb ik niet. Serfaus lijkt mij prima, maar er zijn veel andere gebieden die aan jouw wensen voldoen.

Zeker als je nog niet kan skiën, maakt het allemaal niet veel uit. Kies dan vooral een plaats die voldoet aan je andere wensen, zoals gezelligheid. Tijdens de eerste lessen heb je zeker geen uitgebreid skigebied nodig.

Loop bij een lokale Noorse touroperator binnen en vraag advies en boek een complete reis met vliegen, chalet en transfers.

• Raffie

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties…!!

Ja…. we willen gewoon op vakantie !!

Maar ik begrijp best wat Helga bedoeld hoor en is ook goed bedoeld (gelukkig).

Jullie hebben onze ogen wel een beetje geopend en na wat onderzoek IN Noorwegen blijkt een vriend/bekende van ons skileraar te zijn geweest in Frankrijk. Dus we gaan zeeeeer binnenkort op de latten naar Hemsedal om eens te “spelen” en wat les te nemen.

Maar als je eenmaal bezig bent met een Wintersport vakantie krijg je er met de dag meer zin in, dus wie weet nemen we wel veel lessen en gaan we in de zomer naar het zomerskigebied om nog meer te leren…

Komen we in Oostenrijk aan, voor de 1e keer op Skivakantie en nemen we meteen de zwarte piste..hahahaha was het maar zo makkelijk.

Ondanks dat er in Noorwegen bijna door iedereen geskied wordt blijkt het advies in de winkels en uitzoek in onze ogen wat tegen te vallen. Ze hebben bv geen craft thermokleding, geen speciale skisokken en geen enkele leuke skibroek die ik leuk vindt. De prijzen zien er wel goed uit, skibroeken, geen pakken komen allemaal uit rond de 3500/4000 nok (350/400 euro), geen geld zou ik zeggen….pffff

Dus ik denk dat we maar eens in NL gaan kijken, veel meer keuze en waarschijnlijk wel iets goedkoper. We kijken echt niet zo op de centen, werken er hard genoeg voor, maar een broek voor 400 euro en nog niet eens mooi of speciaal is best geld dacht ik zo. Een beetje leuke jas zat al gauw aan de 500/700 euro.

Inmiddels hebben we ook steeds meer vragen, is er geen site waar men alle vragen in 1x kan vinden ?

We worstelen nu met vragen zoals:

–Skischoenen huren of kopen ?

–Wel of geen helm ?

–handschoenen of wanten ?

–Sneeuwbril of masker ?

En toch de vraag of we niet beter voor de kerst kunnen gaan ?

Ik heb nu hier en daar gelezen dat juist met de kerst het er heeeel erg druk is. Oke dan kunnen we ook 1-2 weken eerder gaan, maar dan is nog niet alles wit.

ben er volgens mij dus langzaam achter dat Jan. en Febr. een betere tijd is, maar dat duurt nog zo verschikkelijk….wordt dan 2010..pffff

Ik voel me nu echt een beginneling …… maar ook dat hoort bij een nieuw hoofdstuk in ons leven. Als we het skieen leuk vinden, hebben we, zoals jullie al zeggen, een speeltuin voor de deur ! (met minder gezelligheid)

groetjes Raffie

• Raffie

Hallo allemaal,

Nu krijgen toch een aantal mensen deze posting…

We weten nog steeds niet welk gebied we zoeken, kunnen jullie je top-3 geven ?

Wij zoeken:

–gebied voor beginners

–gezellgheid

–moderne liften

–zon (veel zon)

–sneeuw echte witte mooie sneeuw

–Apres ski, hoeven geen bars en discotheken te zijn.

–goede restaurants

–funshoppen

Voor Frankrijk huiveren we een beetje omdat we geen woord Frans spreken of lezen en alles toch “Frans” is.

Verder is de prijs niet belangrijk.

En wat zou voor jullie de beste periode zijn voor dat gebied.

Ik wil jullie extra bedanken voor jullie moeite, jullie zullen vast en zeker als gek zijn van me….

groetjes Raffie

• Helga

Leuk te horen dat jullie binnenkort lekker op de latten staan! weliswaar dan niet de alpen, maar als je het al een beetje onder de knie hebt, heb je straks in de alpen wel meer lol!

De enige site waar je ook van alles kunt bestellen is www.sport-conrad.com En die leveren volgens mij in heel europa.

Ik zou de eerste keer alles huren, dus zowel ski's als skischoenen. Zorg voor een goede jas en broek en thermo-ondergoed. Hebben ze in noorwegen niet een soort intersport? weliswaar misschien geen Craft maar misschien een goed huismerk?

voor ongeveer 100 euro voor een broek en 200/250 voor een jas moet je toch wel een heel eind kunnen komen. Misschien kun je voor de eerste keer een broek en jas lenen van een vriend of kennis? (zo ben ik zelf ook ooit begonnen)

Ik geef de voorkeur aan handschoenen, omdat ik daar het idee bij heb dat ik de stokken beter kan vasthouden

Sneeuwbril en goede zonnebril is een must! als het heeeel erg koud is, is een masker ook geen overbodige luxe. volgens mij kun je tegenwoordig ook helmen huren, koop dan een heel dunne muts die je onder je helm kan dragen. (is ook speciaal merk voor, ben ik even kwijt).

en een goede sjaal + skisokken. en je bent al een heel eind.

laat je ons wel weten hoe het jullie is vergaan in Hemsedal?

• Raffie

hallo,

Bedankt voor je bericht !

Fijn ook de meningen en advies van andere personen te horen.

In Maart zijn we in NL voor een beurs, dus kunnen we eens zoeken naar een hele grote winkel en daar de inkopen doen of vooraf bestellen. Via de post is in ramp hier in Noorwegen, raakt heel heel veel kwijt hier.

Goede broek kopen we gewoon, alleen broeken voor 500 euro, lijken me wat veel. Maar als dit een normale prijs is ook in NL dan is het geen probleem.

Ik zie hier eigenlijk maar een paar merken zoals Norheim, Devold, Swix en Haglöfs.

Wat betreft Craft had ik ergens gelezen dat deze wel duur is maar wel het beste.

Uiteraard maak ik een bericht als we zijn wezen skieen, of vanaf de piste of vanuit het ziekenhuis..hahah

Raffie