De laatste jaren staken wij tussen Geneve en Annecy binnendoor om te voorkomen dat je die bekende omweg met de snelweg maakt. Het viel me vorig jaar op dat er parrelel naast die ‘binnendoorweg’ aan een stuk snelweg werd gewerkt. Weet iemand of deze inmiddels open is?? Scheelt denk ik weer een halfuurtje richting VT…
Arjan
Voor ik de vraag beantwoord, wil ik nogmaals (zoals ik ook aan prikker wichart heb gedaan) benadrukken dat mijn voorkeur bij de route via Luxemburg, Dijon en Lyon ligt, om in de Franse Alpen te komen.
Dit gezegd hebbende, speciaal voor de liefhebbers voor Duitsland/Zwitserland en zoals getoond op het onderstaande kaartje:
- Je rijdt via de A1 op Geneve aan
- Bij Geneve aangekomen kun je via de Péage weg naar Annecy, dat is via de A40 en dan de A41 en zoals je op het kaartje zit is dat een eind omrijden, maar het rijdt wel snel, tenminste als er in de drukke periode niet een file van een half uur voor de grenscontrole en daarna de péage tolpoortjes staat
- De andere kortere en theoretisch ook snellere route is de D1201 die op het kaartje ook dik aangegeven staat. Dit is een langzame weg met vele nieuw rotondetjes en in de dorpjes verkeerslichtjes en opstoppingen. Deze weg verandert in de drukke wintersport tijd in een road from hell
Kortom, kiezen tussen deze 2 opties is als het ware kiezen tussen je arm of je been afhakken. Ieder zal daarin een eigen voorkeur hebben. Mijn voorkeur is duidelijk over Lyon rijden
Nog even een toevoeginkje: bij Annecy aangekomen rijdt je door Annecy centrum heen (have fun !) en daarna rijdt je dan weer op een 2 baans B-weg langs het meer van Annecy via de dorpjes Saint Jorioz, Doussard, Faverges en Ugine op Albertville aan. De liefhebbers van langzaam rijden kunnen hier hun hart ophalen en tijdens deze tergend trage tocht verbaas je je over het aantal caravans en campers wat in deze tijd van het jaar nog steeds vrolijk rond tourt. Dan kom je eindelijk in Albertville aan waar je weer door de dorpskern mag rijden inclusief verkeerslichten.
Om het bovenstaande toch redelijk snel achter je te laten, geldt slecht één optie: passer alles voor 6 uur in de ochtend. Als je dat doet, dan lukt het nog wel
Succes
Remco
Arjan allereest bedankt voor je reactie. Toch heb je mn stukje niet helemaal (goed) gelezen volgens mij.
De wegen in die omgeving zijn voor mij (en de meeste mensen hier op het forum) wel vrij bekend, het ging echter om de nieuwe snelweg (A41) tussen Geneve en Annecy die parallel aan je gearceerde weg ligt. Mijn vraag was of deze al open was. Gelukkig ben ik er via via achter gekomen dat deze sinds begin december geopend is. Scheelt dus voor de ‘duitslandzwitserland’ rijders ongeveer een half uur op de totale reistijd.
En wat die Frankrijk/Duitsland route discussie betreft, vind het hartstikke leuk dat je voorkeur bij de dyon/lyon route ligt, maar voor je dit mensen adviseert vraag je dan wel even af dat misschien niet iedereen hetzelfde vertrekpunt heeft. Voor mensen in Noord-NL (met name Groningen/Drenthe/) en Oost-NL is de Duitsland route een stuk sneller, voordeliger en logischer.
Arjan
Remco, die is (of was begin december toen ik er reed) nog niet open, alleen op het stuk waar de D1201 en de A41 samenkomen, zo'm 5 kilometer voor Annecy, kun je erop. Dus ook dit seizoen is het weer een lijdensweg. Enjoy !
Mirte
Pcies!
Wij zitten zo in Duitsland, en dan gaan met die banaan!
Remco
Hey Arjen,
Begin december was deze inderdaad nog niet open. Als mijn (gebrekkige) frans mij niet in de steek laat dan is het volgens onderstaande bron op 22december opengesteld:
“L'A41 est prolongée vers Genève. La nouvelle section, Saint-Julien-en-Genevois - Villy-le-Pelloux, d'une longueur de 19 km, a été concédée à Adelac (dont les principaux actionnaires sont Autoroutes Rhône et Alpes et Bouygues Travaux Publics) le 27 octobre 2005. Le principal ouvrage d'art est le Tunnel du Mont-Sion (3 100 m), bitube à 2×2 voies. Cette section a été mise en sevice le 22 décembre 2008. L'ancienne branche de l'A41 vers Bonneville est rebaptisée A410.”