he ja: Elfstedentocht 2009 - 10 jan

• rutger FKA rudiratlos

Nou .. laten we maar een pol er in gooien

altijd leuk speculieren over 11-steden tocht zodra het dreigt ook maar een graadje te vriezen

ik zeg 10 jan 2009.

waarom

1) koude boven russisch continent, + sneeuw (dus verere afkoeling0

2) hoge druk gebied.

3) zonnevlek minumum.

4) negatieve NAO en de Arctische oscillatie duikt ook negatief eind deze week

gevolg minstens 2 weken koud weer.. met dag temperaturen rond en onder vriespunt. (gezien het patroon tot nu toe denk ik langer, want de westenwind heeft dit jaar gewoon niet de overhand. en de noordzee is wat kouder dan normaal)

Hopelijk niet zoveel wind als in 1995 (waardoor toen de elfstentocht niet door ging, ondanks ijstransplantaties)

komt u maar

!..gaat schaatsen slijpen..

• JW

Schaatsen slijpen prima. Voor ondiepe plassen of anders Biddinghuizen (ook best leuk !)..

Maar de strenge vorst die voor een elfstedentocht nodig is zit voorlopig nog niet in de meeste prognoses.

Diverse weerinstituten voorspellen rond nieuwjaarsdag weer een geleidelijke opwarming. Het kan nog steeds alle kanten op !

(zie ook www.weer.nl, met een uitgebreide beschouwing over de vorstkansen)

• rene

ik hoorde dat de rayonhoofden na kerst bij elkaar gaan komen.

Ik heb al een pallet blikken erwtensoep ingeslagen voor de verkoop. Tsja je moet toch wat he als arm skileraartje :)

beetje bijbeunen dan maar. Sommige zitten in de plantjes ik zit in de soep

groetjesss

rene

• rutger FKA rudiratlos

weerinstituten zijn prutsers ik zeg sterke afkoeling rond nieuwjaar..

:)

wedden :)

• kootje

Ik denk dat 10 januari iets te vroeg is. Het wordt 14 januari. Pure gok, want van het weer heb ik geen verstand.

• Marco---tje

Kijkend naar de meest recente lange termijn voorspelling tot 8 januari (for what's worth)….dan zou de kou vananf de jaarwisseling nog wel eens een nieuwe impuls kunnen krijgen…. waarbij het dan ook niet droog zou blijven…ook niet niet in de alpen…

't schijnt zo te zijn dat de week van 19 tot 24 januari de beste skiweek van het seizoen gaat worden….

• atomic

Ik ben voorlopig meer geinteresseerd in een lage vorstgrens in de Dolomiten.

Met aansluitend een zonnig hoge drukgebied omstreeks 18 januari ;)

• Marinus

Marco—tje schreef:

>

> 't schijnt zo te zijn dat de week van 19 tot 24 januari de

> beste skiweek van het seizoen gaat worden….

ROTFL

Marinus

• N

Komt zeker goed uit Marco…tje D:D:

11 steden tocht…….ik denk, volledig ongemotiveerd 27 januari.

Nina, die al jaren niet meer op de schaatsen heeft gestaan en ook geen plannen in die richting heeft.

• Marco---tje

en o ja…voor natuurijs zou het het beste zijn als het ook in NL eerst zou gaan sneeuwen en daarna flink gaan vriezen…:-)…Waarom?

a)….met een sneeuwdek koelt het 's nachts veel sneller af

b)…niet geheel onbelangrijk….sneeuw zorgt ervoor dat er geen zand door de wind op het natuurijs wordt geblazen…