Na het zuiden nu.......

  • Peter

    Schnee von Vorarlberg bis NÖ

    Nach Angaben der Zentralanstalt für Meteorologie und Geodynamik (ZAMG) könnte die Schneedecke bis Montag auf bis zu einen Meter wachsen. Ergiebig schneien soll es vor allem in den 24 Stunden zwischen Samstag- und Sonntagmittag vom Bregenzerwald bis zum Hochschwab.

    Bereits am Freitagnachmittag wird von Vorarlberg bis ins westliche Niederösterreich der Schneefall stärker, wobei die Schneefallgrenze laut wetter.ORF.at zunächst um die 600 Meter Meereshöhe liegen dürfte.

    Weiter warten auf Schnee heißt es indes im östlichen Flachland, wo lediglich vereinzelt Regen erwartet wird.

    Zweithöchste Lawinenwarnstufe

    In den Bergen wird es - abgesehen von den winterlichen Temperaturen - durch orkanartige Böen von bis zu 130 km/h ungemütlich. Zudem wird vor steigender Lawinengefahr gewarnt.

    Von Skitouren oberhalb der Baumgrenze ist laut ZAMG am Wochenende dringend abzuraten. Schneebretter können sich von selbst lösen, die Lawinengefahr dürfte die vierte Stufe der fünfteiligen Warnskala erreichen.

    Ursache ist die schlechte Verbindung zwischen Alt- und Neuschnee auf den vereisten Oberflächen, die Sturmböen verfrachten den Neuschnee zudem massiv.

    Bron: wetter.orf.at

  • JW

    't Is wel uitzonderlijk goed dit jaar. Volgens mij hebben weinig plaatsen in de Alpen volgende week last van sneeuwgebrek.

  • Servus

    Kort berichtje uit de Wildschönau:

    Vandaag al zo'n 30 cm. verse sneeuw op 800 meter en het sneeuwt nog steeds erg hard!

  • martin

    Krijg net bericht uit ischgl waar mijn pa net is aangekomen. Het sneeuwt daar momenteel flink!

  • kootje

    Dat zijn mooie berichten.

  • JW

    Oejj ! Als ik de Oostenrijkse weerberichten voor vandaag zie voorspellen die vooral later op de dag een stijgende sneeuwgrens, tot zo'n 1000 m regen. Vooral voor Vorarlberg en Tirol. Met de voorspelde kou die er volgende week achteraan komt is het dan toch de hopen dat er komende dagen nog meer sneeuw valt tot in het dal, anders wordt het ijzig, lijkt me. Bovendien, zoals Aldo ook al meldde uit Serfaus, is er door de storm bovenin erg veel weggewaaid. Geen ideale off piste-omstandigheden, zacht gezegd.. Je moet dus toch een beetje geluk hebben.

    Maar meer naar het oosten valt het waarschijnlijk mee met de regen ?

  • JW

    Ik vergat de link die ik zag:

    http://www.wetter.at/wetter/

    (ziet er voor heel Oostenrijk in de dalen niet echt goed uit, zo te zien)

  • tim

    Het regent… als sinds 4 uur gisterenmiddag… beter nog… het stortregent.

  • Martin

    Na regen komt…..sneeuw :)

    Na al die goede berichten tot nu, mag een klein dipje best even…

  • roel

    Wat klagen we toch over het weer… . Een winter waarin het vrijwel permanent vriest op 600/800 m zullen we toch nooit meer meemaken. Veel sneeuw boven de 1000/1500 m aan het begin van het seizoen gelukkig wel! Dank de natuur dat je vanaf 1500 m hoogte, zeer goede condities aantreft om aan wintersport te doen. Overal kan je uiteindelijk tot in het dal skiën… . Of het nu compact, pap of harde sneeuw is! Ik weet ondertussen dat er beneden de 1000 m, zelden droomcondities worden bereikt (paar dagen per seizoen). En als het na een relatief warme/vochtige periode weer vriest tot in de dalen, gaan de sneeuwkanonnen toch gewoon weer aan! Iets minder dan natuursneeuw maar voor beginners beter dan ‘ijs’.