tja...

  • tim

    Klage gegen Schneekanonenlärm in der Nacht

    Die Klage einer Urlauberin bereitet den Bergbahnen Flachau (Pongau) Sorgen. Die Pistenanrainerin will den nächtlichen Betrieb der Schneekanonen in ihrer Nachbarschaft verhindern. Sie fühlt sich durch den Lärm gestört.

    Feriendomizil neben der Piste

    Es ist eine deutsche Urlauberin, die direkt an der Weltcup-Piste in Flachau ein Feriendomizil ihr Eigen nennt. Sie fühlt sich durch den Lärm der Schneekanonen in ihrer Nachtruhe so sehr gestört, dass sie nun vor Gericht zieht.

    Sie hat gegen die Flachauer Bergbahnen eine Unterlassungsklage eingebracht, bestätigte der Flachauer-Bergbahnen-Chef Ernst Brandstätter - dabei geht es um ein Betriebsverbot für die Schneekanonen von 22.00 bis 6.00 Uhr.

    Beschneiung infrage gestellt. Verurteilung wäre “große Katastrophe”

    “Es wäre eine große Katastrophe - zum einen für die Bergbahnen und zum anderen für den gesamten Tourismusort”, sagte Brandstätter. “Wir können zurzeit ohne technische Beschneiung nicht den Skibetrieb bis ins Tal gewährleisten.”

    Die Bergbahnen in Flachau sind deshalb auf der Suche nach Auswegen, betonte der Bergbahnen-Chef: “Wir versuchen natürlich, Gespräche zu führen. Allerdings habe ich schon große Bedenken. Denn wir haben im umliegenden Bereich der Skipisten mehr als 200 Häuser, die ähnlich angrenzend sind. Da haben wir schon die Probleme, dass wir da nicht alle Wünsche erfüllen können. Denn das wäre der Ruin der Bergbahnen.”

    Bangen um Weltcup-Rennen

    Die Flachauer bangen auch um ihren Status als Weltcup-Veranstaltungsort: Aufgrund der Klage steht beispielsweise ein bereits fixiertes Nachtrennen im Jänner 2010 auf dem Spiel.

  • JW

    Dit vind ik nu precies zoiets als mensen uit de stad die (“lekker landelijk”) op het platteland gaan wonen en na een tijdje klagen en procedures voeren over lawaai van trekkers, stank van mest en noem maar op.

    Hier gaat het om een buitenlandse mevrouw die een vakantiehuisje lekker pal aan de piste koopt, en dan na een tijd gaat klagen over het lawaai van de sneeuwkanonnen. Als die er al stonden vóórdat ze het huisje kocht, wist ze wat ze kon verwachten. En had ze dus niet moeten kopen. Als die sneeuwkanonnen later geplaatst zijn heeft ze alle mogelijkheden gehad om bezwaar in te dienen. Als ze dat niet heeft gedaan heeft ze haar kans verspeeld.

    Mevrouw wil (net als die stadsbewoner waar ik over sprak) wél de lusten maar niet de lasten. Dat ze daarmee de broodwinning van de plaatselijke bewoners in gevaar brengt interesseert haar blijkbaar niet, alleen haar eigen belang telt. (Dat lijkt sowieso een trend de laatste jaren: vooral niks pikken van een ander !..).

    Ze kan natuurlijk gewoon verhuizen (zeker daar het om een vakantiewoning gaat !). Als die zaak in Nederland zou spelen kan ik me moeilijk voorstellen dat ze gelijk zou krijgen van de rechter….

  • Sergio

    Moeilijk geval. Die kanonnen maken wel een herrie, zeker s'avonds als het stil is.

    Maar ze wist idd waar ze aan begon, lijkt me dat je als koper je dit soort informatie kan verkrijgen. Is haar verteld dat de kanonnen op andere tijden of plaatsen zouden staan maakt ze wel een kans.

    Weet trouwens niet hoe het met een soort van geluidshinderwet zit in het buitenland. Hier moet het tussen 22u en 7 toch ook ‘stil’ zijn?

    Ben benieuwd, want als ze wint zullen er zeker meer mensen gaan klagen. Met alle gevolgen van dien.

    een oplossing zou zijn dat ze dat huis aan ons beschikbaar stelt in de winter, mag ze zelf in de zomer van de rust genieten ;)

  • Jan

    De enige oplossing is, alle huisjes opkopen die aan de piste liggen, anders kan je wel opdoeken met je skigebied in een winter met hoge temp. en weinig sneeuw.

    Maar dit is wel iemand die ook komt klagen als de pistes niet in orde zijn en er te weinig sneeuw ligt.

    Jan

  • JW

    Nachtperiode (waarvoor strengere normen gelden) is hier volgens mij van 23.00 tot 07.00 uur. Maar als je een huis koopt dat dichtbij een drukke spoorlijn of autoweg ligt, en daarna gaat klagen, moet je niet denken dat auto's en treinen stoppen met rijden. Natuurlijk is er de Wet Geluidhinder enz., maar veel huizen liggen nog op plaatsen waar het lawaai (ook in de nacht) hoog is. En als je ziet hoeveel vliegtuigen na 23.00 uur op Schiphol landen of voor 07.00 uur opstijgen ? Veel !

    Natuurlijk ken ik de details niet, en weet ik niet hoe lang mevrouw daar al woont. Maar het lijkt me dat, als je een vakantiehuisje pal aan een piste koopt, dat dat ook nadelen kan hebben. Zoals sneeuwkanonnen, tegenwoordig bij alle belangrijke dalafdalingen aanwezig. Overigens is er veel verschil in geluidsproductie van verschillende soorten sneeuwkanonnen. Goed isoleren van een woning scheelt natuurlijk enorm veel.

    Of er meer mensen gaan klagen als ze wint ? De sneeuw is wel voor veel mensen een belangrijke broodwinning daar. Geen sneeuwkanonnen betekent minder gasten, en een piste verleggen is normaliter geen optie. Bovendien, een klacht van iemand die er gewoon vast woont vind ik toch iets anders dan van iemand die er een vakantiehuisje heeft.

  • Marinus

    Gewoon dat kanon 180° draaien, moet je kijken hoe goed dat huisje geisoleerd is na één nacht ;-)

    Marinus

  • oneill17

    Het is een beetje als klagen dat het drogen van een hondje in de magnetron niet goed ging en dat dit niet in de gebruiksaanwijzing stond…:-(

    Ik neem aan dat deze dame door de dorpelingen met pek en veren naar de uitgang van Flachau gebracht wordt? :-)

    JW

  • tim

    Lees ook ff de reacties op http://salzburg.orf.at/stories/329922/

    Leuke om te vergelijken…

  • JW

    “…irgendwie erinenrt mich das verhalten der dame etwas an ”wasch mir den pelz, aber mach mich nicht nass“….” :)

    Die discussie is wel leuk maar vertelt weinig over gevoerde procedures etc.

    De angel in het verhaal komt ook niet echt naar voren. En die is m.i. toch vooral dat het om een vakantiewoning gaat. Die is niet permanent (door dezelfden) bewoond, en vaak ook minder geïsoleerd.

    Overigens: ik ken in Frankrijk verschillende plaatsen waar de skikanonnen, en dichtbij volledig bezette appartementsgebouwen, de hele nacht volop staan te spuiten. Als je er echt op gaat letten kun je je eraan ergeren, als je er niet op let hoort het bij de ömgevingsgeluiden, net als een klaterende beek etc.

  • Janneke

    Misschien moeten ze die mevrouw een paar herriestoppers cadeau doen, is het probleem opgelost (en nog goedkoop ook). :D