veel sneeuw....

• Alice

Nou wij waren een jaar of 4 geleden ook in het zillertal met oud en nieuw en ik vond er echt geen bal aan dat hele oud en nieuw feest daar.

• linda

Nog een vraagje, het wordt ook koud, voorspellen ze.

Nog tips om je daarop te kleden, ook tips voor kinderen die naar les gaan (5 en 7 jaar). Ik ben de laatste 2 jaar in de voorjaarsvakantie alleen maar ruim boven nul gewend geweest :)

groetjes linda

• Oscar

Hoi Janneke,

> ik ben ook benieuwd hoe oud & nieuw gevierd wordt in Oostenrijk.

Heb het diverse keren meegemaakt in Oostenrijk. Ervaringen stammen wel uit de jaren 80.

In het pensionnetje waar we zaten, kwamen alle gasten bij elkaar. De vrouw des huizes had voor de hele gemeenschap gekookt. 's Avonds zaten we in de “huiskamer” voor de TV, opnamen van jodelfestijnen en zo, van die gasten die met een accordeon een hele tent op zijn kop kunnen zetten.

Om middernacht werden er handen geschud (“gutes Neues”) en werd er flink wat vuurwerk (“Böllern”) afgestoken (dat doen ze in Oostenrijk ook, alleen niet zo intensief als bij ons). Knallende Sektkorken, dat deden ze daar weer minder, in plaats daarvan dronken we Glühwein.

Minder leuk was dat op Oudejaarsdag (“Silvester”) sommige lieden meenden vuurwerkrotjes uit de stoeltjeslift op de piste te moeten gooien.

> Hopelijk hoeft dat met oud & nieuw niet allemaal op sjiek, want daar heb ik

> tijdens de wintersportvakantie weinig zin in.

Op sjiek, nee dat niet. Maar wij waren toen altijd netjes gekleed. Met de nachtmis overigens ook.

In Zermatt heb ik ook een keer een nogal decadent galadiner meegemaakt. Je kunt aan de kleding op zo'n avond ongeveer zien wie de Zermatt-regulars zijn en wie niet.

Het staat je overigens vrij om in je chalet die avond ook zelf te koken! :)

groeten,

Oscar.

• Oscar

Ikke schreef:

> De volgende dag is het dan ook errrug rustig op de pistes,

> tenminste aan het begin van de dag. In de middag is iedereen

> weer wakker, en gaan weer lekker de piste op!

Soms is het de hele dag rustig.

Half Oostenrijk stemt op nieuwjaarsdag eerst af op het Nieuwjaarsconcert in Wenen en aansluitend op het Nieuwjaars-skispringen in Garmisch-Partenkirchen (ook daar het eerste grote sportevenement van het jaar). Want voor een Oostenrijker is niets mooier dan dat een landgenoot een wedstrijd bij de aartsrivaal wint!

http://www.4schanzentournee.com/

Viel Spaß,

Oscar.

• Janneke

Hi Oscar, nee, wij kunnen (mogen) niet in ons chalet koken. We hebben het chalet gehuurd incl. ontbijt (verzorgd door chaletgirl) en diner (in het nabijgelegen restaurant). Maar wij gaan ons met oud & nieuw wel vermaken hoor. Als het in het restaurant allemaal wat te stijfjes is, gaan we daarna gewoon een kroeg in of terug naar ons chalet. Maken we gewoon ons eigen feestje, misschien wel zo gezellig. En dan om 12 uur even naar buiten met onze champagne (die we vanuit NL al meenemen) om vuurwerk te kijken… en wat er daarna dan nog allemaal in het dorp te doen is, zien we dan wel weer. Ik laat me verrassen.

• skiester

zorgen voor thermo ondergoed. Bij de HEMA hebben ze prima thermo ondergoed voor kinderen (ook de kleine maatjes). Eroverheen een (fleece) trui en dan het skipak. En zorg voor buff -jes. Dat zijn een soort dunne colletjes die je over je hoofd moet trekken, die kun je dan als een soort hoofddoekje over het bolletje trekken, en daar dan de helm overheen. Die zijn eigenlijk nog het belangrijkste. Je hebt ze in 2 soorten: alleen het dunne, en half fleece en half dun. In principe (als het skijack hoog genoeg sluit) zijn die fleece dingen niet eens nodig, meestal juist te warm. (vooral als de kinderen nog niet de berg opgaan)