Skiërs gered na instorten liftmast

• Ronaldski

Het vreemde is dat de Amerikanen en Canadezen helemaal geen eigen skiliftindustrie meer hebben. Dus wat daar wordt geplaatst is van Doppelmayer, CWS en Leitner/Poma.

Ik kan mij niet voorstellen dat deze bedrijven het in die landen voor minder kwaliteit doen dan hier in Europa.

Ik denk dat Whistler gewoon pech heeft.

• francois lamein

ja vreemd kan wel iets met metaal moeheid te maken hebben gehad wat je aan de buitenkant niet kan zien,

ook niet als je 2250 kilo in elke gondel zet.

enige wat je dan kan zien is dat die pilaar mischien een centimeter of 2 lager komt te liggen maar dan denk je niet aan een zwakke pijler,

ik werk in de kranen en dan die gene die hijsen en heffen en testen alles met gewicht af en dan praat je niet over een 2t, althans niet de kleintjes.

maar over 70 ton of meer dan wordt het pas spannend,

en ja we weten allemaal dat dit tot de risico`s hoort.

ja kan ook in een lift zitten thuis dan en de kabel breekt, ja gebeurt thats life

• Ronaldski

Maar bij een gewone lift in een gebouw slaan de remmen vast als de kabel breekt. Die reserve heb je bij een skilift niet. Dus die moeten aan nog veel strengere eisen voldoen.

• skiester

jamel die heb je wel: let maar eens op dat er altijd (tenminste altijd nog gezien) nog een reserve kabel aan een cabine zit, dan blijf je gewoon hangen als de echte kabel breekt.

Echter als zo'n paal omvalt ben je wel de pineut: daar helpt niets tegen. Ik zeg freak accident. Overigens was het daar nog niet zo eng. Ik moet er nioet aan denken dat die ene mast in zermatt bovenaan bij Klein Matterhorn breekt: dan ben je serieus de l*l

• Ronaldski

Skiester,

Skiliften hebben geen reservekabel.

Wat je bedoelt is waarschijnlijk dat je bij gondels 2 kabels ziet, nl. de draagkabel en de trekkabel. Breekt de draagkabel, dan stort de zaak naar beneden. Breekt de trekkabel, dan slaan er remmen aan die de gondel op de draagkabel tot stilstand brengen.

Bij stoeltjesliften is er maar één kabel, die zowel de draag- als trekfunctie heeft. Breekt die kabel, dan heb je ook pech.

Gelukkig zijn de draagkabels enorm overgedimensioneerd. Maar pech kan je altijd hebben, zoals nu in Whistler of een fors aantal jaren geleden toen er een straaljager tegen de kabel aanvloog.

• Oscar

Hoi skiester,

> jamel die heb je wel: let maar eens op dat er altijd

> (tenminste altijd nog gezien) nog een reserve kabel aan een

> cabine zit, dan blijf je gewoon hangen als de echte kabel

> breekt.

Nee hoor, draagkabel(s) en trekkabel(s) zoals Ronaldski al prikte.

Hier zie je het heel goed. De middelste kabel van de bundel van drie is de trekkabel. Over de andere twee kabels rollen de loopwieltjes van de gondel (het principe van een loopkat bij een portaalkraan).

Let maar eens op als je in het dalstation van de gondel Naraus-Cassons, Startgels-Grauberg, Laax-Crap Sogn Gion of Crap Sogn Gion-Crap Masegn staat (Alpenarena).

> Ik moet er niet aan denken dat die ene mast in Zermatt bovenaan bij Klein

> Matterhorn breekt…

Mast bovenaan?…:?

Ik sta hier op het bergstation van de Kleinmatterhorngondel en kijk over de reling naar beneden. Over welke mast heb je het?

Ook nog een van de zijkant:

Bovenaan is het vooral rots en beton…

De laatste mast van die kabelbaan staat bij de Gandegghütte, op minder dan de helft van de totale lengte van de kabelbaan (ik sta hier vlak naast de mast):

Als die mast breekt, wordt de gondel door de contragewichten eerst de lucht in gekatapulteerd voordat de zwaartekracht het overneemt.

Overigens ben je dan ook vrij kansloos…

groeten,

Oscar.

• Janneke

Poeh… dat is dan ook weer een hele geruststelling. :D

• kootje

Jullie lijken de Telegraaf wel, :D net voordat iedereen naar de sneeuw vertrekt.

• skiester

wil niet vervelend zijn maar als die mast breekt dan stort je toch ook naar beneden??

Maar ik was even in de war met de Gemsstock lift in Andermatt (krijg je met al die matten), die heeft een mast vlak voor aankomst.

Wat betreft trekkabel: ik had altijd gehoopt dat ie me wel zou houden….:(