Joepie... de trein geboekt

  • Janneke

    Zojuist voor de week van oud & nieuw voor 6 personen de Alpen Expres geboekt naar Landeck met een transfer naar Kappl.

    Normaal kosten losse plaatsen incl. transfer 239 euro pp en een privé couchette 238 euro pp. Maar bij Euroholidays krijg je momenteel 20 euro korting op losse plaatsen voor vertrekdatum 26/12, dus 219 euro pp. En omdat we met z'n zessen zijn, hebben we alsnog een privé couchette helemaal voor ons zelf.

    Ben benieuwd, is voor mij de eerste keer met de trein op wintersport. Joepie… kheb er zin in!

  • Oscar

    Hoi Janneke,

    gefeliciteerd, het is je gelukt!

    Omdat het je eerste keer is, zal ik je nog wat tips geven. Mijn eerste keer wintersport met de trein was ook met de Alpen Expres (4V, 2004). Daarna werd het de UrlaubsExpress en toen die niet meer reed, is het de Citynightline geworden.

    * kaartjes voor de Alpen Expres komen erg laat, zo kreeg ik destijds mijn vertrektijd pas een week van tevoren te horen. Ik had gelukkig een extra dag vrij genomen, maar een paar collegae van mij dus niet en die zaten dus behoorlijk in de stress.

    * zorg dat je een uur van tevoren op station Utrecht bent. Honger kun je stillen bij “De Tijd”; hier hangt ook een actuele vertrekstaat.

    * op het perron (meestal spoor 14 of 15) lopen mensen rond van Euro Express Treincharter, de exploitant van de Alpen Expres. Zij weten waar je ongeveer moet gaan staan als de trein komt.

    * ski's en schoenen gaan in een aparte ruimte in het rijtuig.

    * zo'n couchette is voor 6 personen met bagage erg krap bemeten. Probeer grote stukken bagage ook in het skihok te krijgen. Zet in je couchette eerst de ladder uit en laat de mensen die boven liggen hun bagage droppen. De midden- en onderliggers droppen hun bagage meestal onder de onderste bedden. Wat dan nog overblijft, plaats je tussen de onderste bedden.

    * in de Alpen Expres is een barrijtuig aanwezig.

    * je bed is een ligbank met daarop een laken (soort slaapzak), een deken en een klein kussen

    * de volgende ochtend krijg je een ontbijt aangeboden. Stel je hier niet teveel van voor; meer dan een aardige geste is het niet. Ik was blij dat ik zelf wat extra fruit en boterhammen bij me had, anders had ik het de eerste skidag niet zo lang volgehouden.

    * de kans bestaat dat de trein al in Ötztal eindigt. Je zit dan dus nog iets langer in de bus. Dat kan een taxibusje zijn, maar wij hebben met zijn zessen ook wel eens een hele touringcar tot onze beschikking gehad.

    Zelf heb ik inmiddels ook bevestiging gekregen: mijn reis kost 196 euro (2x Sparnight à 69 euro en 2x Anschlussticket à 29 euro) waarbij ik met de CNL in een couchette-4 reis. Voorzien van airconditioning (was ook al zo ten tijde van de UrlaubsExpress). Op het station word ik door de hoteltaxi opgehaald.

    Gute Reise,

    Oscar.

  • Janneke

    Oscar schreef:

    > * kaartjes voor de Alpen Expres komen erg laat, zo kreeg ik

    > destijds mijn vertrektijd pas een week van tevoren te horen.

    > Ik had gelukkig een extra dag vrij genomen, maar een paar

    > collegae van mij dus niet en die zaten dus behoorlijk in de

    > stress.

    We vertrekken vrijdag 2e kerstdag, dat scheelt weer, hoeft niemand van ons te werken. En we komen allemaal uit Utrecht.

    > * op het perron (meestal spoor 14 of 15) lopen mensen rond

    > van Euro Express Treincharter, de exploitant van de Alpen

    > Expres. Zij weten waar je ongeveer moet gaan staan als de

    > trein komt.

    Handig om te weten.

    > * ski's en schoenen gaan in een aparte ruimte in het rijtuig.

    > * zo'n couchette is voor 6 personen met bagage erg krap

    > bemeten. Probeer grote stukken bagage ook in het skihok te

    > krijgen. Zet in je couchette eerst de ladder uit en laat de

    > mensen die boven liggen hun bagage droppen. De midden- en

    > onderliggers droppen hun bagage meestal onder de onderste

    > bedden. Wat dan nog overblijft, plaats je tussen de onderste

    > bedden.

    Gelukkig kan ik mijn ski- en snowboardschoenen meegeven aan een vriendin, die de 23e al met de auto vertrekt. Dat scheelt alvast een hoop bagage.

    > * de volgende ochtend krijg je een ontbijt aangeboden. Stel

    > je hier niet teveel van voor; meer dan een aardige geste is

    > het niet. Ik was blij dat ik zelf wat extra fruit en

    > boterhammen bij me had, anders had ik het de eerste skidag

    > niet zo lang volgehouden.

    Da's duidelijk, krentenbollen mee.

    > * de kans bestaat dat de trein al in Ötztal eindigt. Je zit

    > dan dus nog iets langer in de bus. Dat kan een taxibusje

    > zijn, maar wij hebben met zijn zessen ook wel eens een hele

    > touringcar tot onze beschikking gehad.

    Dat die kans bestaat, heb ik gelezen… we zullen wel zien.

    > Zelf heb ik inmiddels ook bevestiging gekregen: mijn reis

    > kost 196 euro (2x Sparnight à 69 euro en 2x Anschlussticket à

    > 29 euro) waarbij ik met de CNL in een couchette-4 reis.

    > Voorzien van airconditioning (was ook al zo ten tijde van de

    > UrlaubsExpress). Op het station word ik door de hoteltaxi

    > opgehaald.

    >

    > Gute Reise,

    >

    > Oscar.

    Jij ook een goede reis!

    Groetjes, Janneke

  • JW

    Vooral bij slecht weer m.i. de ideale manier om in de winter de afstand te overbruggen.

    Lekker dat je een eigen compartiment hebt. Anders ben je, zeker gezien de beperkte ruimte, wel erg afhankelijk van het humeur van de medereizigers. Op dat gebied heb ik zowel heel positieve als heel negatieve ervaringen meegemaakt. Met “je eigen groep” bestaat dat probleem niet.

    Barrijtuig kan gezellig zijn, maar erg druk. Als alternatief kun je het ook in je coupé gezellig maken door drank en snacks etc. mee te nemen.

    Aan het mooie lijstje van Oscar zou je nog toe kunnen voegen “heriestoppers meenemen”. Als je het niet gewend bent hoor je de eerste uren vaak veel geluid etc.

  • Janneke

    JW schreef:

    >

    > Lekker dat je een eigen compartiment hebt. Anders ben je,

    > zeker gezien de beperkte ruimte, wel erg afhankelijk van het

    > humeur van de medereizigers. Op dat gebied heb ik zowel heel

    > positieve als heel negatieve ervaringen meegemaakt. Met "je

    > eigen groep" bestaat dat probleem niet.

    Zelfs met een eigen groepje kan dat probleem natuurlijk bestaan, sommige mensen hebben altijd wat te zeiken… maar gelukkig zijn wij niet zo moeilijk, en gaan we er gewoon een gezellige reis van maken.

    > Barrijtuig kan gezellig zijn, maar erg druk. Als alternatief

    > kun je het ook in je coupé gezellig maken door drank en

    > snacks etc. mee te nemen.

    Op de website staat dat het niet is toegestaan om zelf meegebrachte, alcoholische dranken in de trein te consumeren. Nou, daar hebben we dan een simpele oplossing voor: ik consumeer de drankjes die mijn vrienden meenemen, en vice versa, haha.

    > Aan het mooie lijstje van Oscar zou je nog toe kunnen voegen

    > “heriestoppers meenemen”. Als je het niet gewend bent hoor je

    > de eerste uren vaak veel geluid etc.

    Dat zal voor mijn vrienden wel handig zijn. Ik kan gelukkig overal slapen, auto, bus, trein, vliegtuig, en slaap altijd door alle herrie heen.

  • kootje

    Volgens mij heeft deze prikpagina de meeste know-how.

  • Janneke

    Ben het helemaal met je eens, Kootje! :-)

  • Oscar

    > Aan het mooie lijstje van Oscar zou je nog toe kunnen voegen

    > “heriestoppers meenemen”. Als je het niet gewend bent hoor je

    > de eerste uren vaak veel geluid etc.

    Waarbij mijn ervaring was dat de Alpen Expres couchetterijtuigen behoorlijke “herriebakken” waren. In de UEX en CNL is veel meer aandacht besteed aan geluidsisolatie, zo ligt in de rijtuigen tapijt.

    Verder kan de vertraging behoorlijk oplopen als er problemen met het spoor zijn. Ik heb in Bonn op de terugweg 5 uren stil gestaan. Ontspoorde goederentrein voor ons, als gevolg van een tafereel vergelijkbaar met de slotscène van Back To The Future 3…

    groeten,

    Oscar.

  • JW

    Dat soort tegenslagen kun je, net als op de weg, altijd hebben. Je komt wel altijd thuis, heb ik gemerkt. Extreem was een keer toen de Brenner-spoorbaan door een ongeluk versperd was, en we met de dagtrein vanuit Brixen terug zouden gaan. Eerst hebben we een taxi naar de grens genomen, en vandaar met een aantal snelle overstappen richting Holland. In Keulen strandden we omdat we de laatste trein misten. Begeleid door adviezen van de Db (al vanaf München !) konden we Zevenaar nog halen waar voor de hele groep gestranden taxi's gereed stonden voor de uiteindelijke Nederlandse bestemmingen. Onze bestemming (reservering) was Utrecht, maar we werden voor de deur (omgeving Amersfoort) afgezet. Natuurlijk allemaal zonder bijbetalen ! Dat soor ervaringen is niet uniek.

    De Alpen-express heb ik nooit gehad, Uex en CNL wel. Indeling is in het algemeen “hoe duurder hoe rustiger”. Dus vanaf de restauratie/barrijtuig eerst de zitplaatsen, dan de couchettes en dan pas de slaapwagens.

  • Janneke

    JW schreef:

    De Alpen-express heb ik nooit gehad, Uex en CNL wel. Indeling is in het algemeen “hoe duurder hoe rustiger”. Dus vanaf de restauratie/barrijtuig eerst de zitplaatsen, dan de couchettes en dan pas de slaapwagens.

    Nou, dat gaat bij de Alpen Expres niet op, haha. Ik kreeg vorige week mijn ticket binnen, we hebben met z'n zessen een 6p slaapcoupé geboekt. Heb de treinsamenstelling bekeken, en we zitten in het rijtuig pal naast het barrijtuig… helaas.

    Oscar schreef:

    * ski's en schoenen gaan in een aparte ruimte in het rijtuig.

    * zo'n couchette is voor 6 personen met bagage erg krap bemeten. Probeer grote stukken bagage ook in het skihok te krijgen.

    In de reisbescheiden staat dat je alleen je ski's in een apart daarvoor bestemd rijtuig mag plaatsen, maar dat je je skischoenen mee de coupé in moet nemen. Maar wij stappen op in Utrecht, het startstation van de Alpen Expres, dus hopelijk hebben we mazzel omdat we als eersten instappen en mogen we misschien wat meer spullen bij onze ski's kwijt (sowieso heb ik een enorme skitas, dus behalve mijn ski's gaan daar natuurlijk “stiekem” ook mijn skischoenen + die van een vriendin en mijn helm daarin, verder opgevuld met sokken, wanten, pulli's, enz.).

    Nog een paar dagen, vrijdag 26/12 is het dan eindelijk zover… ik heb er ontzettend veel zin in. Hoe de treinreis me bevallen is, zal ik wel in mijn reisverslag melden.