Vraagje

  • Bert Martens

    Afgelopen kerst zijn we een week in St. Sorlin d’Arves (Les Sybelles) wezen skieën/boarden. Ondanks de slechte verwachtingen viel het 100% mee. Eerste Kerstdag viel er zelfs zoveel sneeuw dat we nagenoeg niet geskied/-board hebben.

    Wat me opviel was dat de geprepareerde pistes al na zo’n twee uur kapot geskied/-board waren. Buckels van zo’n halve meter over de hele piste. Een makkelijke blauwe verwerd in een paar uur tijd een dikke rode ploeterpiste, althans voor mij. En dit zowel vóór als na de dump dus aan de hoeveelheid sneeuw kan het niet gelegen hebben. Ik heb dit nooit eerder meegemaakt in welk skiegebied dan ook. Het was niet overdreven druk en de pistes leken me goed geprepareerd.

    Weet misschien een verklaring voor dit fenomeen ?

  • Marinus

    Te zachte ondergrond? Als er geen stevige basis is en alleen maar een halve meter “los” spul, dan heb je zo bulten.

    P.S. Veel beginnende snowboarders helpt ook niet mee :-)

  • kootje

    Ik kreeg een bericht, dat het in LM en VT precies het zelfde was. Ligt inderdaad aan te weinig ondergrond, te veel losse sneeuw dus.

  • Vincent (ski.startpagina.nl)

    de makkelijke blauwe pistes zijn ook vaak de “oefenpistes” voor de skischolen, hele groepen die dan tientallen keren het zelfde bochtje draaien. Na verloop van tijd krijg je dan vanzelf sneeuwhopen en andere ongein.

    Vorig jaar meegemaakt in een skigebied dat de blauwe piste tijdens de lunch (rustige tijd op de piste) en snel opnieuw werd geprepareerd om de ergste moguls weer even uit te vlakken.

  • Marinus

    Goedbedoeld, tenzij ze de piste compleet afsluiten zie ik Pistenbullies overdag liever niet. Zijn ook al genoeg (dodelijke) ongelukken mee gebeurt.

  • Vincent (ski.startpagina.nl)

    Marinus,

    de piste werd netjes afgesloten, lift even een kwartiertje stil en de piste lag er netjes bij. Ik zie ze liever ook niet op de piste. Moet wel zeggen dat ik het een indrukwekkend gezicht vind om die dingen bezig te zien.

  • ronaldski

    Ik zie het probleem van pistebullies op de piste niet. Of je nu aan het verkeer deelneemt, wandelt of wintersport, je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen veiligheid. Je moet gewoon uitkijken, ook als er pistebullies aan het werk zijn. De bestuurders van deze voertuigen zijn goed opgeleid en weten dat ze zich met een omvangrijke machine in een gebied begeven waar ook wintersporters aanwezig zijn. Ik ben trouwens van mening dat je op een piste minder risico loopt om op een pistebully te klappen dan dat een idioot in het dagelijkse verkeer op jou klapt. Ik kan mij trouwens niet herinneren dat er veel ongelukken met pistebullies gebeuren.

    In gebieden in de USA, zoals in Vail (in Colorado waar in 2015 het WK plaatsvindt), wordt trouwens veel vaker overdag met pistebullies op de piste gewerkt. Terwijl zaken als aansprakelijkheid aan de andere kant van de Oceaan ietwat gevoeliger liggen. De bully-drivers stoppen zodra iemand zich binnen 100 meter voor de bully bevindt. Amerikaanse wintersporters zijn wat dat betreft beter opgevoed en doen zoiets dus niet. De pistebullies kunnen gewoon hun werk blijven doen. Maar een Europeaan zoals ik weet dat niet en gaat dichter langs de machines. Het geeft in ieder geval een machtig gevoel om op 50 meter afstand in je eentje een rij van 6 pistebullies tegen te houden en te laten wachten tot je weg bent. Het lijkt zoiets als die Chinees die een tank tegenhield op het Plein van de Hemelse Vrede. Maar na dit leermomentje heb ik toch meer rekening gehouden met de pistebullies. Ik heb trouwens in Canada een Amerikaan ontmoet die met zijn hoofd onder een pistebully is gekomen en het heeft overleefd omdat de sneeuw heel zacht was.

  • Marinus

    ronaldski Schreef:

    ——————————————————-

    > liggen. De bully-drivers stoppen zodra iemand zich

    > binnen 100 meter voor de bully bevindt.

    En jij denkt dat dat tijdens de krokus lukt op een niet afgesloten piste in Oostenrijk? Kun je de bully net zo goed in de garage laten staan.

  • Haring Harrie

    Leuk gebied, vorig jaar geweest

    http://vimeo.com/60941704