Michael Schumacher zwaargewond tijdens skiën.

  • rene

    F1-legende Michael Schumacher is bij een ski-ongeval zwaargewond geraakt. Het ongeval deed zich voor in Méribel, in de Franse Alpen. Schumacher zou verwondingen aan het hoofd hebben opgelopen.

    De Duitser zou met een traumahelikopter zijn afgevoerd naar een ziekenhuis in Grenoble. Schumacher (44) is zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1.

    Schumacher, die een helm droeg bij zijn val, zou met het hoofd tegen een rotsblok zijn terechtgekomen. Hij was wel bij bewustzijn toen hij naar het ziekenhuis werd overgebracht.

    De zevenvoudige wereldkampioen zou schedelletsel opgelopen hebben. De 44-jarige Duitser was volgens tv-zender Europe 1 alleen aan het skiën, toen hij ten val kwam. Schumacher was volgens de directeur van het skigebied in shock. ‘Hij is bij bewustzijn en zijn situatie is niet zorgelijk’, aldus Gernignon Christophe-Lecomte, directeur van het skistation.

    Schumacher (44) is zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1. Hij bezit een huis in het Franse skigebied, dat deel uitmaakt van De Drie Valleien. Zijn ongeval vond plaats iets na elf uur.

    Schumacher geldt als een snelheidsduivel. Nadat hij voor het eerst zijn loopbaan in de Formule 1 beëindigde, richtte hij zich op de motorsport. Bij een ongeval op de motor liep hij in februari ernstige verwondingen op. Later maakte hij wel zijn comeback in de Formule 1. Zijn terugkeer bij Mercedes (2010-2012) werd geen groot succes.

    Gr. René

  • Vincent (ski.startpagina.nl)

    Vandaag is een 15 jarige Nederlandse scholier om het leven gekomen door een ski ongeluk, daar hoor ik de Nederlandse media bijna niet over.

    zie: http://www.oe24.at/oesterreich/chronik/Schueler-15-rast-mit-Ski-gegen-Baum-tot/126216074

    Alleen op nu.nl zag ik een heel kort berichtje. Het Oostenrijkse bericht is informatiever.

  • Marinus

    Sorry en met alle respect, maar als 15 jarige zonder helm gaan skiën….

  • Michiel

    Tsja, welke 15 jarige doet nou wel alles verantwoord? Bovendien was het tot een paar jaar geleden heel gewoon voor élke 15 jarige (überhaupt voor iedereen) om zonder helm te skiën. Beetje lompe opmerking imo als er net iemand is omgekomen.

  • kootje

    15 jarigen zijn eigenwijze pubers. Wens de ouders en verdere familieleden van beide personen veel sterkte. Ski/wintersport is een risicovolle sport. Vertel mij wat. Je kunt jezelf nog zo goed beschermen, uitkijken enz., maar een ongeluk zit vaak in een klein hoekje. Je hoeft maar net 1 verkeerde beweging te maken en dan ga je. Je hebt geluk als het goed afloopt.

  • ronaldski

    Deze discussie toont maar weer eens aan hoe relatief veiligheidsvoorzieningen kunnen zijn. Michael Schumacher beoefent zo ongeveer één van de gevaarlijkste beroepen ter wereld, maar raakt ernstig gewond tijdens het skiën. Met een helm op nog wel. Dat zal de helmenlobby “leuk” vinden.

    Daarom blijf ik er tegenstander om van alles en nog wat op veiligheidsgebied verplicht te stellen. Jezelf beschermen moet altijd een eigen verantwoordelijkheid blijven. Leven betekent het risico lopen om voortijdig dood te gaan. Je kan jezelf op alle mogelijke manieren beschermen, maar als het je tijd is, dan gebeurt het toch, vaak uit een onverwachte hoek. Je kan je beschermen tot je er uit ziet als Michelin-mannetje en daarna loop je op een moment van onoplettendheid onder lijn 10. Ik ken bijvoorbeeld iemand die vanwege zijn lengte al heel lang een helm draagt. Als hij tijdens skiën viel dan was het meestal op zijn hoofd. Dus een helm was een wijze beslissing. Tot hij een keer in de lobby van een hotel, uiteraard zonder helm, uitgleed en heel hard op zijn hoofd viel. Achteraf viel het mee, maar de klap was zo hard dat het net zo goed anders had kunnen uitpakken.

    Neemt niet weg dat ieder fataal ongeval, ook met wintersport, er één te veel is. Overigens, ik ski en board wel met een helm. Maar fietsen met een helm weiger ik, tenzij ik de Mont Ventoux af wil denderen.

    Een prettige jaarwisseling voor iedereen en een veilige vakantie toegewenst.

  • Bert Martens

    Ik weet de bron niet meer maar ik heb ooit uit een verantwoord wetenschappelijk essay over fietshelmen opgestoken dat een helm werkelijk helpt schade te voorkomen als de versnelling tijdens de impact niet boven zo'n 30km uit komt. Dit voor hoofd- en hersenletsel.

    Boven de 30km is de impact zo groot dat de hersenen ook met helm zowiezo een kneuzing of erger doormaken los van het evt. hoofdletsel.

  • Marinus

    Vroeger… Toen was alles beter. Gaan airbags, geen valhelm op de brommer, NCAP hadden we nog nooit van gehoord, laat staan autogordels en goedgekeurde kinderzitjes.

    Enige reden dat Schumacher nu nog leeft, is dat hij een helm op had. http://www.nu.nl/buitenland/3664464/schumacher-nog-steeds-in-kritieke-toestand.html

    Lomp? Neu, met de neus op de feiten drukken, ja dat wel. Als de ouders van de 15 jarige hier meelezen, dan wens ik ze veel sterkte.

  • Vincent (ski.startpagina.nl)

    Op de racefiets draag ik wel een helm, maandje of vier geleden door een bellende automobilist aangetikt en een enorme rotsmak gemaakt. Ik was maar wat blij met de helm. (welke gelijk vervangen is)

    Met skiën, altijd een helm, begonnen met een cheap dingetje van Sinner, en komend seizoen eens kijken naar iets nieuws en wat moderners.

  • Joep

    In Zwitserland stond naar aanleiding van de val van Schumi een heel stuk in de krant dat tegenwoordig weliswaar nog maar een op de acht mensen geen helm draagt, maar dat onderzoek ook uitwijst dat door het dragen van een helm mensen harder en gevaarlijker gaan skiën. Alle bescherming is inderdaad relatief en hoewel de Nederlandse jongen geen helm droeg, is niet gezegd dat hij het anders wel had overleefd. Hij had immers ook ernstige inwendige verwondingen. Als je met een noodgang tegen een boom aan knalt kan je ook prima je rug/nek breken of andere nare dodelijke verwondingen oplopen.