route Zell am See/Kaprun

  • tante betje

    Nou, als Janneke durft dan durf ik ook een routevraag te stellen!

    Wij worden na de kerst niet in ons geliefde Vorarlberg verwacht maar in Zell am See /Kaprun. Zal ook wel geen straf zijn, maar we hebben totaal geen ervaring achter München. We hebben al bedacht dat we niet zaterdag 28 maar vrijdag 27 december gaan rijden, en dan in 1 ruk om niet alsnog zaterdagochtend in de file te staan.

    Bij verschillende routeplanners komen verschillende alternatieven voorbij en ik ben benieuwd of er ervaringen zijn met de betreffende wegen. We hebben een snel wagenzieke bij ons dus liefst niet teveel kronkelige bergweggetjes maar zoveel mogelijk vlak en doorgaand.

    Gevonden opties:

    1) Bij Rosenheim naar het zuiden en via Kufstein, Ellmau, St. Johann, Kitzbühel, Jochberg, Mittersill.

    2) Via Walchsee, Kössen, Lofer, Saalfelden.

    3) Doorrijden tot Siegsdorf dan Inzell, Lofer, Saalfelden. Of moet je zo snel mogelijk van de snelweg af willen wezen?

    Nog andere ideeën? Of ideeën om München te ‘overleven’ vrijdagmiddag? Ik hoor het graag!

  • Janneke

    Hi Betje,

    Ik zou kiezen voor Rosenheim, Kufstein, Ellmau, St. Johann.

    Vanaf daar niet Kitzbühel, Mittersill, Zell am See, maar Fieberbrunn, Saalfelden, Maishofen, Zell am See.

    Maar beide routes schelen niet veel van elkaar, en zijn grotendeels vlak, geen geslinger door de bergen of zo.

    Veel plezier!

  • tante betje

    Janneke, de route bovenlangs trok mij ook meer. Maar als eerste optie wordt dan via Kössen en Lofer opgegeven. Wat zou daar het voordeel van zijn?

    Als jij op zondag naar Warth kan rijden (hoe vind je zoiets van zondag tot zondag??) dan heb je nergens een probleem denk ik. Wij gingen altijd via Au omdat dat voor Damüls het kortste is maar als je naar Warth moet dan is de weg via Reutte even lang.

  • Vincent (ski.startpagina.nl)

    Ik twijfel een beetje over die 27ste, aangezien het de dag na kerst is ga ik er stiekem van uit de de Duitsers ook wel vrij hebben een dus een brugdag hebben/nemen. Dus of het echt druk gaat zijn bij München is nog maar de vraag. (alhoewel, het is altijd druk bij München)

    De routeplanner van de ADAC geeft je de mogelijkheid om je reisdatum in te vullen, en kijkt naar de historische stau data en de combinatie van wegwerkzaamheden. Vaar (rij) er niet blind op, maar het geeft wel een goed beeld. (linkje: http://maps.adac.de/?quer=maps)

    Houd trouwens wel de verkeersinformatie goed in de gaten, in Kiefersfelden (laatste afrit door de Oostenrijkse grens) is men sehr böse over de invoering van het tolvignet voor het stukje autobahn vanaf Kiefersfelden tot Kufstein. De dreigingen voor blokkades en demonstraties tegen de plannen wordt steeds groter.

  • Janneke

    Dat van zondag tot zondag was puur toeval. Ik had hier al wel eens eerder die tip gelezen om de drukte op de wegen te vermijden, maar ja, makkelijker gezegd dan gedaan, in het hoofdseizoen is dat zomaar niet altijd mogelijk.

    Hoe dan ook, ik had naar 2 pensions in Warth een aanvraag gestuurd voor de periode van zat 21 tot zat 28 december.

    Een van die pensions liet weten t/m de 21e helemaal vol te zitten, en gaf me een aanbieding van zo 22 tot zo 29 december.

    Maar het andere pension leek me net iets leuker en centraler gelegen, dus trok ik de stoute schoenen aan, stuurde een mail met de vraag of het misschien ook mogelijk was om van zondag tot zondag te komen, en ja hoor, geen probleem.

    Ik ben reuze benieuwd hoe dit bevalt, het zal op zondag wel lekker rustig zijn op de snelweg.

    Normaliter ga ik maandag na de vakantie altijd meteen weer aan het werk, en dan zou ik het niet zo fijn vinden om pas zondagavond thuis te komen. Maar dit keer ben ik maandag en dinsdag ook nog vrij, woensdag is nieuwjaarsdag, dus begin ik donderdag 2 januari pas weer.

  • Janneke

    Oh ja, en die eerste optie van je navigatiesysteem via Kössen en Lofer, is waarschijnlijk om Kufstein (en dus tegenwoordig tol) te voorkomen.