Advies route vanaf Memmingen, eindbestemming Warth

  • Janneke

    Nog geen discussie dit jaar over beste route of reisdag, dus ik dacht, ach laat ik 'm er dan maar eens in gooien:

    Op de website van ons pension in Warth worden een aantal routes genoemd:

    Mautfrei:

    1. über die A7/A96 Lindau - Bundesstraße nach Bregenz - Bregenzerwald - Bezau - Warth

    2. Über die A8/A7 bis Oy - Oberjoch - Tannheim - Lechtal - Warth

    3. Von München: A95 - Oberau - Etal - Linderhof - Grenzübergang Ammerwald - Plansee - Reutte - Warth

    4. Aus der Schweiz: N1 - St. Margrethen - Au - Lustenau - Dornbirn - Bödele - Bezau - Warth

    Mit Vignette: Lindau - A14 - Pfändertunnel - Dornbirn Nord - Achraintunnel - Bregenzerwald - Bezau - Warth

    Korridor-Vignette A14: !!!nicht mehr erhältlich!!!

    Achtung die Verbindung Lech - Warth ist im Winter großteils wegen Lawinengfahr gesperrt!!!

    Wij geven de voorkeur aan een tolvrije route. Route 2 komt ook min of meer overeen met wat onze navigatie voorstelt: A7 - Oy - Fussen - Reute - Warth.

    In kilometers en in tijd maken de verschillende routes niet zo heel veel verschil. Ik zou de “makkelijkste” route kiezen, dus het laatste stuk liever een paar kilometers meer maar zo vlak mogelijk, dan kortere route maar slingerend naarboven en kans dat je op het laatst nog sneeuwkettingen om moet (we hebben winterbanden, en nemen de sneeuwkettingen mee, maar als het even kan laten we die het liefst ongebruikt in de auto liggen).

    Wie, die wel eens in Warth geweest heeft, heeft nog tips of advies over de route voor het laatste stuk, zeg vanaf Memmingen?

  • Marinus

    Wij hebben in 2010 dezelfde route gereden. Is goed bevallen, maar over die laatste 60 kilometer doe je gewoon een dik uur: http://ski.startpagina.nl/prikbord/13306505/short-break-warth#msg-13306505

    Alleen vlak voor Warth werd de weg wat steiler en lag er wat sneeuw op de weg. Al met gelukt zonder kettingen, net… Oh en dat was nog zonder 4x4, gewoon voorwiel aangedreven.

    Je moet gewoon wat geluk hebben, er valt daar 11 meter sneeuw per jaar, dus de kans is groot dat de wegen wit zijn.

  • tante betje

    Wij gaan regelmatig naar Damüls en komen van daaruit wel eens in Warth. In de winter lijkt mij de best berijdbare route via Au en Schröcken. Hoewel ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met de weg via Tannheim door het Lechtal lijkt mij die bij flinke sneeuw wat uitdagender (is niet altijd open?).

    Tolvrij kan dat via Lindau, Bregenz, Wolfurt de Bregenzerwaldstrasse op. Die is vlak en goed schoon, in Bregenz gewoon de bordjes Bregenzerwald volgen en je komt er. Als je op een druk en filegevoelig tijdstip gaat is de weg bovenlangs de Bodensee naar Bregenz ook te overwegen, bij Stuttgart niet naar Ulm maar naar Singen (weg 81), dat rijdt ook prima en lekker rustig.

    Wij vinden de vlotste weg via de Pfänder en de Aichenraintunnel en betalen daar graag de paar euro tol voor. Maar daar moet je niet op zaterdagmiddag langs willen.

  • kootje

    Voor eerst sinds jaren weer naar Oostenrijk, en oh wat prijs ik mij gelukkig dat we gewoon op vrijdag al kunnen gaan rijden. ‘smiddags aankomen voor 1 overnachting 50 km voor de eindbestemming Fugen. Ik heb niet zo’n fijne ervaring met Fussen, Reutte. Toen hebben we er 12 uur over gedaan om van Fussen naar See te komen. Ik heb er nog wel eens nachtmerries van.:?

  • Janneke

    Marinus, bedoel je met dezelfde route: A7 - Oy - Fussen - Reute - Warth? Of een van de andere routes die ik noem.

  • Janneke

    Bedankt Betje, ik ga je verschillende tips eens even op Maps bekijken.

    Wij rijden trouwens op zondag (jawel, ook in het hoogseizoen blijkt het dus mogelijk te zijn om je acco van zondag tot zondag te boeken), dus denk niet dat het erg druk zal zijn :-)

  • Marinus

    Ja, maar dan ga je over de Fernpas. Als je naar Warth wil, pak je de Reutener Landesstrasse tot Reutte en dan richting Höfen. Fernpas wil ik vrijdag ook al gepasseerd hebben, we gaan overnachten in Tarrenz, vlak voor Imst.

  • Marinus

    Ja, die bedoel ik, ik bevestigde jullie keuze :-)

    Waar in Warth zitten jullie?

  • Janneke

    We zitten in pension Wiltrud Drexel, als ik het plaatje op haar website bekijk midden in het dorp, bij de kerk.

    Leuk weetje: zie http://de.wikipedia.org/wiki/Wiltrud_Drexel