auto route naar Arabba

  • Germaine

    Hi,

    Om niet voor verrassingen te komen staan vraag ik de Italie-kenners onder ons wat de juiste/beste route is om met de auto naar Arabba te komen (we rijden uiteraard via Munchen, Oostenrijk). Waar moeten we in Italie de snelweg af of wordt dat met borden aangegeven net zoals in la France ? Uiteraard heb ik google maps e.d. geraadpleegd, maar ik zat zo te denken of er wellicht ook passen dicht zijn waardoor we een andere route moeten rijden als dat er zomers gereden kan worden. In de Franse Alpen kennen we de weg, maar Italie is nieuw ! Uiteraard zijn goeie tips over Arabba e.d. altijd welkom.

    NB: cross my fingers voor een flinke dump! wat zag het er gisteren mooi wit uit in het Candese Lake Louise…..

  • Marcel Vaessen

    Hoi,

    Afgelopen jaar in Arabba geweest. Hotel Porta Vescovo.

    Wij zijn (vanuit het zuiden) over de Fernpas gereden, dan de Brenner, en dan voor Brixen de snelweg af het Pustertal in. Hier weer voor Bruneck rechtsaf richting Alta Badia, Corvara. Vanuit Corvara nog even de Compalongo pas over, en je bent in Arabba. We hebben wel 's nachts gereden. Geen slecht weer gehad, en geen files. Om 8.00 uur stonden we voor ons hotel.

    De passen worden vrijwel altijd open gehouden. Als het flink gesneeuwd heeft kan dit voor problemen zorgen. Maar ze zijn snel weer vrij. Route Alta Badia en Corvara staat volgens mij goed aangegeven. De Tom Tom weet de weg ook wel.

    Om te skieën.

    De Marmolada moet je natuurlijk doen,maar ga hier gelijk 's ochtends als eerste heen, want de lift is erg druk. Dit is echter ook één van de weinige drukke liften.

    Vanuit Arabba ski je eigenlijk achter de drukte van de Sella Ronda aan, omdat er niet zoveel bedden zijn in Arabba.

    Wij hebben makkelijk naar St. Ulrich in het Val Gardena kunnen skieën. Vanuit daar naar de Seceda was ook wel een drukke lift. Maar wel een mooie piste naar beneden.

    Verder zijn we een dag naar De Lagazoi geweest bij de Valparola pas. Eerst nog even bij de Cinque Torri geskied, en dan terug met de paardjes naar Armenterola. Ook goed te doen, maar let op de tijd, want vanaf de Lagazoi is het best nog wat tijd tot Arabba. Wel erg mooi en rustig gebied bij de Cinque Torri.

    Met de Auto zijn we een dag naar Cortina geweest. 40min geloof ik ,via de Falzaregopas. Parkeren een km voor Pocol, en je stapt zo het gebied in. Aanrader hier is om naar het gebied Valles te gaan. Mooi kom, met erg rustige pistes. Hiervandaan maar 1 dalafdaling die wel pittig was. Maar je kan ook via de Gondel terug. Prachtig gebied was dit.

    We zijn ook een dag naar het Civetta gebied gegaan. Wij parkeerden in Alleghe aan het meer, 30min rijden. Maar je kan ook in Selva di Cadore parkeren. Dan zit je eigenlijk wat sneller in het gebied zelf. Wij hadden hier wat te warm weer, maar het is daar zo rustig en mooi. Een echte aanrader ook.

    Als laatste hebben we nog een dag doorgebracht bij Alpe Lucia en Passo Pellegrino. Mooi gebieden die ook erg rustig waren, maar wat toch wat verder was dan gedacht. Dat zou ik niet meer zo snel vanuit Arabba doen.

    De beste tip is om verder te kijken dan de Sella Ronda. De pistes die ernaast liggen zijn vaak erg rustig en goed. Verder is het ook niet zo heel druk, als je de echte topweken doet mijden. Afgelopen jaar in de Carnavalsvakantie gegaan. En dat was een week waar er gelukkig niet zo veel regio's in Europa vakantie hadden. Bijna nergens meer dan 3min moeten wachten bij de liften, dus erg veel kunnen skieën.

    Elke dag een andere richting uit, en heerlijk eten aan de pistes.

    Arabba vind ik de beste plek ook vanuit te skieën. Je bent snel alle kanten op. Het is er rustig, dus ook ‘s ochtends geen rijen om boven te komen. En het Civetta gebied en Cortina d’Ampezzo zijn uitstekend te berijken met de auto vanuit Arabba. Ook met de bus denk ik, maar met de auto ben je wat flexibeler. Het dit zit allemaal in dezelfde skipas, dus kost behalve benzine, niets extra's.

    Apreski heb je hier bijna niet. Onderaan de gondels heb je wat, maar daar heb je al snel schaduw, en dus kou. Bar Peter midden in het dorpje hebben we elke dag bezocht, en de Weizen gleden hier ook lekker er in, en het was leuk gezellig!

    Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen. Een goede keus heb je zeker gemaakt.

    Groet,

    Marcel.

  • n

    Leuk je beschrijving. Ben zelf 1 x in Italie geweest. Toen ook in Arabba en Cortina .

    Ga dit jaar naar Oostenrijk maar Italie staat zeker op m'n lijstje voor volgend jaar.

    Nina

  • Richard I

    Leuk verslag. Ik ben zelf een jaar of vijf geleden in Arabba geweest en denk eraan om dit jaar weer te gaan. Kan helaas nog niets plannen.

    Alternatieve route is om de Brenner autobahn te verlaten bij Chiusa en via Val Gardena te gaan. Je moet dan één bergpas extra nemen, maar vemijdt de lange smalle kronkelweg door het Abteital. Qua tijd maakt het niet zoveel uit. (We reden destijds met twee auto's beide alternatieven en kwamen nagenoeg tegelijkertijd aan).

    De passen worden in principe de hele winter open gehouden. Alleen als er net een flinke sneeuwdump is geweest zijn de passen dicht. Als dat gebeurt is het wel een AKELIG eind omrijden.

  • Germaine

    Richard, ook jij bedankt voor je reactie. We zullen zien hoe het ons vergaat …. hopelijk kunnen we goed reizen, maar met afgesloten passen kun je niet zoveel anders als even een dagje afwachten en de autoriteiten de tijd geven om de pas weer toegankelijk te maken. 't beste voor je eigen veiligheid!

  • germaine

    Hi Marcel,

    Ik vraag naar een auto route en tussen neus en lippen door naar tips…..krijg ik een heel verslag incl auto route! Ontzettend bedankt daarvoor. We zullen je tips zeker ter harte nemen. Vooral je citaat: “terug met de paardjes naar Armenterola”… letterlijk met een paardenkoets vervoerd ??? Gaaf!!!

    Bar Peter kan ons verwachten (we zijn niet van die apresski types maar een gezellig cafeetje keren we niet de rug toe) en mijn man zal de Weizen zich heerlijk laten smaken. Kan niet wachten. Nogmaals bedankt !

  • n

    Nee, als ik me goed herinner betekend `de paardjes` dat je op je skies achter een paard en wagen aan en touw over een vlak stuk wordt getrokken.

    Dus niks koets…..(:P)

    Nina

  • Marcel Vaessen

    Nou…….er zit wel een koets achter de paardjes, maar daarachter hangen 4 grote touwen waaraan zo'n 50 ski fanaten hangen om terug naar de liften te brengen.

    Dit alles volgt na de mooie afdaling van de Lagazoi. Eerst met de bus vanuit San Cassiano of Armenterola de Valparola pas omhoog. Vanaf hier kan je de gondel naar de Lagazoi pakken. De afdaling naar de paardjes is erg lang, maar erg mooi. Door een stil dal, zonder liften, zonder enige vorm van beschaving, alleen het ruwe dolomieten landschap. Het laatste stuk is vlak, waarna je door de paardjes terug bij Armenterola komt. Een echte aanrader om te doen.

    Je snapt dat ik wel een liefhebber ben van de Dolomieten. 2 maal in de winter geweest (en dat worden er meer als de centjes het toelaten), en komende zomer voor de 4e keer met de racefiets een aantal passen pakken vanuit het Alta Badia. Heerlijk, zowel in de winter als zomer.

    Grtz,

    Marcel.

  • Richard I

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=n-ytHkMceew

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=tmpfBQdspqI

  • Richard I

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7Z21VyS4LEM

    Hier een youtube filmpje met de paardjes. Vorige bericht het eerste deel van de afdaling.