De eerste lift op zonne enegrie

  • K.K.

    http://wintersport.blog.nl/advertorial/2008/12/23/eerste-skilift-op-zonne-energie#more-1257

    Nu maar hopen dat El-Goor z'n theorietje doorzet want dan hebben ze nog meer rendament.

    K.K.

  • Olga

    Ha, die heb ik dus al uitgeprobeerd!

    Het is een sleeplift, of beter gezegd een sleeptouw.

    Eentje zelfs zonder handvatten.

    Je komt met de (als door mij als zwart betitelde) piste uit Westendorf beneden aan in Brixen. Zonder bril op (mijn vriend) zou je beweren dat je de mensen onder aan de piste ziet lopen naar de gondels toe want het gaat stapvoets. Het is bijna vlak en ook niet gigaver, maar net niet grappig om te lopen…. Je grijpt het touw en laat je slepen. Ging perfect!

    Olga

  • Jan

    Luidjes,

    Geloof al die onzin over zonne-energie niet, als het bewolkt is, levert een zonnepaneel noch slechts enkele procenten van zijn nominale vermogen.

    Als deze sleelift een motor heeft van 10 kW moet er op bewolkte dagen 2000m2 zonnepanelen liggen om genoeg stroom op te wekken of er moet een ongeloofelijk aantal accu's geplaatst worden.

    Ik geloof er dus niets van, er loopt vast wel een stroomdraadje naar deze lift toe.

    Groeten Jan

  • Olga

    Jan, dank voor je wijze woorden!

    Ik had nog een link bewaard naar een iets uitgebreider Duitstalig artikel met foto's

    http://www.kitzbuehel-alpen.com/de/sonnenlift-brixen-ersten-bilde.html

    Olga

  • Jan

    Deze zonnelift werkt dus gewoon op normalestroom, maar de heren hebben 140 m2 zonnepanelen geplaatst die volgens hun zeggen 12000kWh per jaar opleverd.

    Deze stroom wordt dus teruggeleverd aan het stroomnetwerk. Dus de stroom die gedeeltelijk zomers wordt opgewekt gebruiken ze s'winters.

    Kanttekening: de kosten van deze zonneinstallatie wordt in ongeveer 20 jaar terugverdiend. En dan moet er niets stuk gaan, want dan duurt het nog veel langer en is de installatie OP!!!!!.

    Ik heb jaren in de zonne-installaties gewerkt, dit is pas echt weggegooid geld met de huidige technologie (nieuwe technieken worden met opzet in de koelkast gehouden en niet doorontwikkeld).

    De huidige eigenaren van zonnepaneelfabrikanten zijn Shell, BP, enz dit zegt al genoeg denk ik.

    Groeten Jan

  • spoof

    Hoe lang duurt deze oversteek met de zonnelift?

  • Olga

    Het gaat ongeveer stapvoets.

    205 meter, dus reken maar uit… dan nog een iniministukje lopen en trapje op naar een gondel.

    Als je onderaan de afdaling bent gekomen kan je een paar minuutjes later weer in de gondel zitten.

    Ik vind dat ze hier een confortabele aansluiting mee gecreëerd hebben!

    Olga